HBK - Borgeby FK 2-3

En skön kväll för fotboll. Vindstilla på uppvärmingen, men lagom till matchstart börjar det blåsa lite. Vi startade med Emma - Sandra, Elin, Elle, Helen - Stina, Pilan, Josse, Malin S - Wea, jag. Madde, Olinda och Anna R började på bänken.

Tidigt kommer jag runt på vänsterkanten och in i straffområdet. Tyvärr lyckas jag inte riktigt med min passning till Wea och Borgeby kan bryta. Efter bara någon minut får vi ett inkast högt upp på högerkanten. Stina kastar till mig. Jag får med mig bollen in i straffområdet och den här gången går passningen fram. Helen kommer med fart i bortre delen av straffområdet och sätter säkert bollen i mål. Skönt att vi för en gång skull kan ta ledningen tidigt. Borgeby kommer snabbt in i matchen och börjar skapa chanser. Emma får rädda ett rent friläge. Efter en kvart sitter reduceringen. Borgeby kommer två mot en och frispelar deras ena anfallare. Offside eller inte, i vilket fall så godkänns målet. Borgeby fortsätter att spela sig fram till målchanser. Madde kommer in som innermittfältare, Josse går ner som mittback och Elin ut på kanten. Deras offensiva spelare skapar stora problem för vår backlinje, men oftast bryter vi i sista stund. De gånger vi inte riktigt hinner med, så går oftast skotten över. Tur för oss, så är de inte så effektiva. Borgeby har också flera hörnor. De flesta blir aldrig farliga, men någon är nära att gå in. Själva har vi inte mycket spel. Det är riktigt slarvigt passningsspel. Båda lagen slår mycket långbollar. Skillnaden är att jag och Wea inte får tag på dem, medan Borgebys anfallare får det. Under hela matchen får båda lagen massor av frisparkar. Några i bra lägen, men det blir inte mål på någon av dem. Domaren blåste enligt mig för mycket. Några gånger var det knappt kontakt och ändå blev det frispark, men det var lika för båda lagen. Vi har en riktigt bra chans i slutet av halvleken. Madde spelar in bollen framför mål. Wea är först på den, men lyckas inte få den förbi målvakten. Malin är först på returen, men blir avblåst för offside. Det spelade inte så stor roll, för bollen gick ändå inte på mål. 1-1 är ett smickrande resultat för oss i pausen.

Andra halvlek börjar inte speciellt bra för oss. Vårt spel fungerar inte. Tidigt skadar sig deras lagkapten, då hon får en utspark i huvudet. Efter mindre än tio minuter lyckas vi ta ledningen i matchen igen. Även den här gången är det ett inkast långt ner på Borgebys planhalva. Elin kastar. Vi lyckas inte vinna bollen i straffområdet, men Madde får tag på Borgebys rensning. Hon får en bra träff och bollen seglar över Borgebys målvakt och in i mål. Inte så rättvist. Målet ger oss ingen tändning och Borgeby fortsätter att föra matchen. Efter några minuter sitter reduceringen. Vi slår en riktig felpassning och Borgeby kommer två mot Josse. Ett liknande läge som deras första mål, men även här lyckas de undvika offsiden och anfallaren sätter säkert 2-2. Bara några minuter senare vill Borgeby ha straff, när deras yttermittfältare fälls i straffområdet. Hon kommer med hög fart och vi lyckas inte stoppa henne på annat sätt än att ta benen. Domaren flyttar dock ut läget och tar en frispark precis utanför. Tror han menade att han tog första läget. Det blir inget mål på frisparken. Tyvärr lyckas Borgeby strax därefter ta ledningen. Det är ganska rörigt framför vårt straffområde och en av anfallarna får bollen i magen och kommer helt fri. Emma är nära att ta bollen, men lyftningen går i mål. Vi har problem med deras snabba anfallare och yttermittfältare. De får många frisparkar när vi inte når bollen utan måste ta spelarna istället. Helen blir varnad. Sandra kommer in som back, istället för Helen. Vi skapar några halvchanser. Jag har ett skott med vänstern som går en meter över. Madde har också ett bra läge, men får inte riktigt träff. Jag skarvar ut till Wea som kommer med bra fart till höger, men inte heller hennes avslut går i mål. Med kvarten kvar får jag en chans från ingenstans, när deras mittback misslyckas helt med att rensa. Jag blir helt fri och från straffområdet skjuter jag mot bortre stolpen. Målvakten gör en bra räddning, men jag borde kunnat lägga bollen närmare stolpen. I slutet skapar vi lite tryck. Olinda kommer in på mittfältet och Anna på en kant. Madde och Elle flyttar upp i anfallet. Borgeby är ganska stressat, men vi lyckas inte spela oss fram till några bra målchanser.

Vi slarvar för mycket med passningarna idag. Några gånger är uppspelen bra, men den sista avgörande passningen blir oftast helt fel. Många bollar går till inspark eller lösa bollar mot målvakten, som hon enkelt kan ta hand om. Borgeby vinner helt rättvist. De var det bästa laget. Konstigt nog var det ändå inte långt ifrån att vi fick med oss poäng, trots vårt dåliga spel. I och med förlusten, så tror jag vi tappade chansen att bli tvåa och få kvala. Vi får ge allt och vinna de tre sista omgångarna, så vi ser till att bli bättre än förra säsongen. Ledigt i helgen. Nästa helg väntar derby på Sandbyvallen mot Team Sandby.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0