Storvinst i DM

Dags för tävlingsmatch och min första och enda match på länge. DM-match mot Jonstorp IF FK. Ett ungt division 5 lag, som vi inte visste mycket om. Strålande sol och det börjar så smått kännas som vår. Vi hade mycket folk borta på grund av sjukdomar, resor, jobb och annat, men vi kom ändå till start med ett bra lag och hade två spelsugna avbytare. Vi startade med Emma L - Tilda, My, Emma H, Jessan - Pilan, Malin - Lina - Stina, jag, Kajsa. Lottie och Johanna började på bänken.

Hela laget!

Vi tar direkt tag i matchen och det är mycket spel på Jonstorps planhalva. Det är bra rörelse och vi försöker hitta fram till bra målchanser, men ofta misslyckas vi med den sista passningen. Många djupledsbollar blir alldeles för långa och går ut till inspark till Jonstorp. Vi har några skottförsök, men det är aldrig riktigt nära. Efter ett tag sitter ändå 1-0. Lina bryter en inspark högt upp och spelar till mig. Fri med målvakten tåar jag in bollen. Jonstorp har fortsatt problem med sina insparkar under hela matchen och vi får många lägen på dem. 2-0 kommer inte långt efter vårt första mål. Emma H slår en långboll, som Lina nickskarvar perfekt till mig. Jag blir fri igen och sätter bollen i mål. Kajsa och Stina skapar stora problem för backarna med sina löpningar på kanterna. Stina har ett riktigt bra inlägg, som Lina är väldigt nära att nicka in. Tilda och Emma slår flera hörnor, som också skapar stora problem för Jonstorp. 3-0 kommer på en frispark ute från högerkanten. Jessan slår in den framför backlinjen. Jag får ett jätteläge vid första ytan, men missar helt. Tur är kanske det, för bakom kommer Lina och slår enkelt in bollen i mål. Jonstorp har inte mycket lägen under första halvleken. Backlinjen håller ihop det bra och låter inte Emma i mål få visa vad hon kan så många gånger. Hon gör två riktigt bra fotparader, men annars har hon det lugnt. I slutet har jag ett bra läge, efter att Stina har spelat till mig. Jag får till ett skott mot första stolpen, men målvakten gör en bra räddning. 3-0 blir halvtidsresultatet, men med lite mer fokus så borde det ha varit några mål till.

I andra halvlek kommer Lottie in på en ytterbackplats och Johanna kommer in på kanten i anfallet. Vi börjar andra halvlek bra. Vi har hög press och motståndarna har svårt att komma in på vår planhalva. Tidigt gör vi också några mål till. Pilan spelar till mig och jag kan finta av en back i straffområdet och rulla in bollen i öppet mål. 5-0 gör jag efter att ha fått ett inkast av Lina ute på vänsterkanten. Jag vänder upp, får med mig bollen och sätter den vid första stolpen. Lina slår sen ett perfekt inlägg till mig från högerkanten och jag kan skarva in bollen i mål. Malin gör dagens snyggaste mål. Stenhårt i mål från straffområdetslinjen. Målvakten hann inte ens reagera. Mellan alla mål har vi flera bra chanser. Stina har en bra chans efter att jag kommit runt längs högerkanten. Johanna har också ett jätteläge, men målvakten flyttar över och får bollen på sig. Vi har flera bra lägen på hörnor, men måste bli bättre på att komma på bakre ytan. Stina är sen nära att göra 8-0, då hon kommer fri mot målvakten. Målvakten kommer ut och täcker bra, men inte bättre än att jag kan få tag i bollen och rulla in den i målet. Tyvärr har vi en svacka i slutet av matchen. Vi hjälper inte varandra och låter Jonstorp få komma närmare och närmare vårt mål. Till slut får de in en kvittering. Väldigt onödigt. Vi har flera chanser att rensa undan bollen i vårt straffområde, men vi tvekar hela tiden. Jonstorp blev väldigt glada för sitt tröstmål. I slutet sätter Lina slutresultatet 9-1. Efter en hörna från Emma, vinner Pilan bollen. Hon spelar till mig och jag passar bak till Lina, som slår upp bollen i nättaket.

En bra genomförd match av alla. Det är inte helt enkelt att hålla uppe koncentrationen i 90 minuter, när man möter ett lag med lägre tempo. Egentligen känns det som vi borde ha vunnit med det dubbla. Emma har inte mycket att göra i mål, men är ändå bra med och sätter i gång spelet snabbt när hon får bollen. Emma H håller ihop backlinjen bra med sitt snack och är säker i sina brytningar. Det kändes även bra när hon kom in på mitten. Vi behöver fler som snackar! My är duktig och samarbetar bra med både Emma och Jessan från sin mittbacksplats. Jessan, Tilda och Lottie sköter sitt jobb både defensivt och offensivt. Några gånger blir det luckor ute på kanterna, men det tar lite tid att komma in i det nya spelsystemet. Pilan och Malin sliter på mitten och vinner hela tiden mycket boll. Lina visar sin speluppfattning gång på gång och ligger bakom väldigt många mål. Stina sprang väldigt mycket under hela matchen och var värd att få göra ett mål. Kajsa och Johanna kom också bra på kanterna och skapade problem för Jonstorp. Själv måste jag säga att det var riktigt kul att få spela match och jag ska försöka behålla målsnittet sen i serien också...;)

Två glada linslusar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0