Eskilsminne DIF - Derome BK

En match i division 2 Västra Götaland. Eskilsminne hade inlett serien med 3 förluster och många insläppta mål. Derome låg högt upp i tabellen inför dagens match. Karin och Malin var AD. Innan första minuten hade gått ledde hemmalaget med 1-0, efter ett snyggt skott av lagkaptenen. Derome tog sen tag i matchen och hade mycket boll. Eskilsminne kämpade och lyckades hålla borta Derome från att skapa farliga målchanser i spelet. Derome slog riktigt bra hörnor, där flera spelare ställde sig vid målvakten. Till slut satt kvitteringen på just en sådan hörna. Mycket gnäll under första halvlek från Derome, som tyckte Eskilsspelarna använde armarna.

Andra halvlek börjar med ett tidigt mål från Eskilsminne. En frispark utifrån kanten. Lagkaptenen slår den hårt mot mål. Målvakten fångar bollen, men enligt mig tappar hon bollen innan en Eskilsminnespelare trycker till henne och bollen går i mål. Målvakten och Derome hade inte samma uppfattning, efter protester fortsätter spelet. Derome har mest boll, men Eskilsminne stör bortalaget med sina kontringar. Mycket klagande från Deromes spelare, ledare och publik. Derome lyckas kvittera till 2-2. En bra slagen boll och en bra löpning friställer en bortaspelare. Hon försöker skjuta över målvakten, som är på bollen, men den går in ändå. I slutet gör Eskilsminne 3-2. Ett inlägg går förbi en del spelare och når en Eskilsminne-spelare i bortre delen av straffområdet. Hon är helt fri mot målvakten och lyckas få in bollen. I slutet pressar Derome, men Eskilsminne lyckas vinna med 3-2.

Inte en jättevälspelad match, men Eskilsminne var nog nöjda att de krigade till sig 3 poäng. Efter matchen är det mycket negativt snack från Deromes spelare. Målvakten är den som är värst och säger en del saker som man inte bör. Mycket svordomar om hur dålig jag var. Tråkigt att man ska bete sig så. Jag kan absolut diskutera och förstå att man inte tycker lika i vissa situationer, men man får tänka på hur man uttrycker sig.

Som domare kan man fatta beslut som är tveksamma eller felaktiga, men man försöker alltid vara rättvis och bedöma det man ser. Spelare får absolut reagera om man inte tycker det är rätt, men sen måste man släppa det. Det hjälper inte att klaga på en domare, man kommer inte få mer med sig. Hur ofta får en spelare som gör misstag i en match höra hur ** dålig man är?!? Då blir man ofta peppad av spelare och ledare till att fortsätta.

Det är stor skillnad när jag själv spelar. Jag kan göra en hur dålig match som helst, men gör jag något mål och det räcker till poäng, så får man alltid beröm. Som domare är det tvärtom. Jag kan göra en hur bra match som helst, men gör jag ett eller två misstag är jag kass. Ofta tycker det vinnande laget man är duktig och det förlorande laget har något att påpeka. Tror det kan vara lättare att skylla på domaren än det egna laget om något inte fungerar.

Lite tankar bara. Det gäller att kunna tåla kritik när man är domare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0