IK Pandora - HBK/HIF

Vi hade bortamatch i Ystad i söndags. Skönt väder, men lite blåsigt. I våras tillät vi Pandora göra tre mål och de hade länge ledningen, innan vi i slutet vände till 5-3. Vi hade de flesta tillgängliga. Maggie och Carro var båda lite krassliga, men fanns med på bänken. Även Hallqvist, Jönsson och Lina började som avbytare. Vi startade som sist med Sandra - Emma N, Elle, Jessica, Maria - Emma L, Matilda, Olinda, Linnea - Linda, jag.
 
Vi startar med riktigt hög press och stressar Pandora. Tidigt får vi skottläge och spelet befinner sig på deras planhalva. Vi har vinden i ryggen och en del bollar blir lite för långa. Pandora chockar sedan oss, genom att i sitt första anfall lägga ut bollen på deras vänsterkant. Deras spelare är riktigt snabb och springer förbi Emma. I straffområdet hinner nästan Elle ikapp, men 7:an kommer till avslut och bollen går in. Riktigt tungt, men vi startar direkt vår höga press. Det dröjer inte länge innan jag kommer runt på kanten, efter en fin boll av Emma L. Jag försöker gå på mål, men de rensar. Jag får tillbaka bollen och hittar Matilda, som gör 1-1. Vi fortsätter att ha mycket boll. Pandora har inte mycket, men försöker hitta deras snabba spelare på kanten. Vi har läst det och Emma N får hjälp med understöd. Vi kommer till många skottlägen, men även många bollar som blir för långa. Själv får jag några riktigt fina bollar, men tyvärr är förstatillslaget dåligt, så bollen rinner iväg. Efter en kvart får jag bollen av Maria mitt på planen. Linda tar en löpning i djupled. Jag hittar henne med en passning och hon springer sig fri. Fri med målvakten, slår hon in bollen till 2-1. Härligt! Det känns som vi ska få in några fler bollar innan paus. Vi har några frisparkar i bra lägen, men tyvärr går inte bollarna på mål. Vi har en hörna som Emma N slår in bra, men tyvärr går inte nicken på mål. Jag kommer runt på kanten, in i straffområdet och prickar stolpen. Linda har ett friläge, som målvakten kommer ut och räddar. Emma L och Linnea tar många bra löpningar på kanterna och får in några bollar framför mål, men vi är inte riktigt nära att sätta dem. I slutet av halvleken så kommer Maggie in istället för Linnea och Lina byter med Olinda. Pandora har inte mycket, men försöker hålla i bollen och nå sina anfallare. Trots vår press så blir det inga fler mål.
 
 
I andra halvlek så får vi motvind. Pandora kommer högre upp. Vi får tidigt ett bra läge, när de slår en för lös hemåtpass. Jag når bollen precis innan målvakten, men inte bättre än att hon får ut ett ben och rensar undan. Det blir mer och mer Pandora, då vi inte får upp bollarna. Vi kommer runt några gånger på högerkanten och skapar en hörna. Emma N slår den framför mål och Jessica tajmar den helt rätt. Det blir en stenhård nick i ribban. Den var värd ett bättre öde. Kort därefter kontrar Pandora och en spelare är solklart offside. Backlinjen stannar upp och tror att domaren ska blåsa, men spelaren bryr sig inte om bollen utan istället kommer 7:an bakifrån och kan göra mål. Riktigt surt! Sådana bollar får vi inte släppa utan alltid jobba tills domaren blåser. Vi gör en del byten. Carro kommer in på vänsterkanten och Amanda H på högerkanten. Lite senare kommer även Amanda J in. Vi fortsätter att försöka få fram bollarna, men det vill sig inte riktigt. Nästa kalldusch kommer när 7:an återigen kommer förbi och kan sätta 3-2. Nu har vi inget att förlora. Elle flyttar upp i anfallet och vi jobbar på. Vi kommer runt flera gånger på kanterna och försöker få in bollarna framför mål. Det är nära, men bollen vill inte in. Vi har några frisparkar i bra läge, men målvakten räddar. Mitt i vår press så kommer Pandora upp och ser ut att ha öppet mål. Jag är säker på att bollen går in, men på något sätt lyckas Sandra rädda. Riktigt viktigt! Tiden går och det känns som vi inte ska få in något mål. Till slut sitter ändå 3-3. Jag får bollen av Amanda H ute på högerkanten. Jag kommer till läge, men mittbacken stoppar upp mig. Istället hamnar bollen hos Linnea som har bestämt sig att bollen ska gå in och det gjorde den också. Gött! Nu har vi ändå en poäng. Vi fortsätter att jobba på. Efter en boll av Matilda, får vi ett liknande läge. Jag kommer in i straffområdet och hittar Elle. Hon får inte till det hårdaste skottet för dagen, men det var alldeles tillräckligt för att bollen skulle rulla in över mållinjen och ge oss 4-3. De sista minuterna är lugna och vi har boll på deras planhalva.
 
 
En riktigt härlig seger och tre viktiga poäng. Ibland har man tur, men synd om Pandora som faktiskt gjorde det bra och var effektiva. Vi kan spela mycket bättre än så här och vi får ta fram det i slutspurten av serien, där alla matcher är viktiga. Härliga inhopp av avbytarna som visar hur duktig trupp vi har i år! Till helgen ska vi försöka ta revansch mot Janstorp!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0