Vide

 Min lille söte Vide. Den senaste tiden har han fått en väldig vilja och blivit väldigt envis. Samtidigt är han ibland väldigt blyg. Mycket blygare än Malva någonsin har varit. Han älskar klänningar och kan sura och skrika i en kvart på morgonen, när jag har satt på honom en tröja. I morse låg han och surade på golvet precis innanför grinden på förskolan. Jag fick inte upp honom därifrån, för att ta av skor och fleece. Till slut kom jag på att han hade Malvas Elsaklänning i sitt skåp. Jag tog fram den och han fick ha den utan på. Han sken upp som en sol och gick sedan utan problem in på förskolan för att leka. Han älskar bollar och bilar. Bollen är hans snuttefilt eller gosedjur och med överallt. En dag den här veckan så såg han två pojkar spela fotboll på gröningen utanför oss. Han sa ba (boll) och pekade flera gånger. När vi kom närmare, så kom pojkarna (7-åringar) fram. Vide blev så blyg och vände sig in mot mig. De var hur snälla som helst och ville att han skulle hålla bollen eller sparka, men ingenting hjälpte. Han satt i mitt knä i en kvart, innan vi gick hem. I onsdags var vi på bvc för en försenad 1,5-årskontroll. Malva var med. Malva och Vide hade hur kul som helst i väntrummet. När Susanne kom ut, så sprang barnen in på hennes rum. Där inne satt en ung doktor också. Han började prata och plötsligt så slog blygheten till igen. Han ville inte ta av sig och absolut inte sitta naken på en våg. Jag fick till slut väga mig med och utan honom och han fick motvilligt stå och hålla Susannes hand när jag vägde mig. Mäta sig var inte heller kul. Han vägde 13,5 kg och var 83 cm lång. Lite tyngre och längre än Malva i samma ålder. Doktorn lyssnade på lungor och hjärta och allt var bra. Till slut var det dags för spruta. Malva var lite nyfiken, men var inte så sugen på att byta plats. Vide var duktig med sprutan. Han blev ledsen, men det gick snabbt över och han tröstades av Malva som sa att det inte var någon fara. De har börjat kunna leka mycket och oftast roligt tillsammans. Malva lär och visar sin lillebror mycket, som ibland "förstör". Bråk och bus förekommer ibland för ofta, men förr fick Vide bara ta emot. Nu är han ganska bra på att hämnas. Han kan både dra henne i håret och brotta ner henne. Som tur är så tror jag de kommer ha mest roligt tillsammans!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0