Skillingecupen

Idag åkte vi tidigt till Skillinge för att spela sjumannacup. Det var strålande sol och högsommarvärme, men eftersom planerna låg precis vid havet så svalkade vinden lite. Tyvärr var planerna stenhårda, så bollen studsade lite hur som helst och var svår att ta emot. Vi hade Emma i mål, Pilan, Jessan, Emma och Malin som backar och Lina, Hanna L, Olinda, Stina och jag som offensiva.

Vi började mot Janstorp och det var vi som direkt fick tryck på motståndarna. Under första halvleken, skapade de knappt en chans. Vi skapade mängder, men antingen kunde vi inte skjuta med vänsten eller tog vi för lång tid på oss eller sköt vi rakt på målvakten eller utanför. Efterhand kändes det som vi blev lite frustrerade av att ha sådant spelövertag, men inte lyckas att göra mål. Det stod 0-0 i paus. I andra flyttade vi upp en spelare som låg högt upp på deras planhalva. Emma slog några långa utsparkar, men det var svårt att få tag på den studsande bollen. Vi skapar inte riktigt lika mycket i andra halvleken, men vi har några riktigt bra chanser. Stina och Lina kommer helt fria efter en snygg genomskärare, men skottet går precis utanför. Olinda och Hanna blir båda helt fria med målvakten, men till slut går skottet rakt på målvakten. Vi hade en boll som rullade längs mållinjen, men ingen nådde fram och kunde slå in den. Jag hade några bra chanser efter långa utsparkar, men bollen ville inte in. Janstorp var nära att i röran framför vårt mål i mitten av andra halvlek, slå in bollen i mål. Tur för oss, så gick skottet precis utanför stolpen. Matchen slutar 0-0 och Janstorp jublade som om de hade vunnit efteråt. Bara att ta nya tag.

Nu hade vi en jättelång paus och spelade först över två timmar senare. Det blev lite mat och sen gick vi ner till stranden. Först badade Emma och Pilan från en stenbrygga, men det var ganska äckligt för man såg inte botten för alla alger och det var svårt att komma upp. Lite senare gick vi en bit längre bort och hittade ett bättre badställe där en bäck rann ut i havet. Först lite stenar, men mycket klarare vatten. Några meter ut blev det sand och vi stannade i och badade en stund med Hampus och Adam. Riktigt skönt i vattnet!
 

Halva laget kollar läget i vattnet


I andra gruppspelsmatchen mötte vi Charlo/Rynge, som i sin första match hade förlorat mot Veberöd med 3-0. Vi börjar att trycka på direkt och motståndarna hänger inte med. Det tar bara några minuter innan vi får en hörna. Pilan slår den och i mitten står Stina och får bollen på sig (?). Något hårt skott var det inte i ala fall, men bollen går långsamt in över mållinjen. Skönt att få dit ett tidigt mål. 2-0 kommer ganska snabbt. Den här gången tar sig Stina förbi till vänster i straffområdet och lägger enkelt in bollen i bortre delen av målet. Emma gör sen 3-0, när hon kommit upp bra från backlinjen och får bollen fri med målvakten. Målvakten är på bollen, men Emma rullar sen in den. Även 4-0 kommer innan paus. Det är ett riktigt snyggt mål. Där flera spelare är inblandade med väggspel och passningar på ett tillslag. Till slut når bollen Olinda, som blir fri och rullar in bollen. I andra halvlek fortsätter vi att ha mycket rörelse och bra passningsspel. Efter att jag har kommit runt på högerkanten och spelat snett inåt bakåt till Olinda, rullar hon in 5-0 vid bortre stolpen. 6-0 gör jag efter en bra passning av Emma, som gör att jag kommer fri med målvakten. Målvakten är på bollen, men jag får med mig den och kan rulla in den i öppet mål. Vi har flera bra chanser att utöka vår ledning, men det blir inga fler mål.
 

Vi samlar krafter i skuggan!
Vi har hittat lite skugga...


Sista matchen blev en gruppfinal. Veberöd hade vunnit mot Janstorp med 1-0 och vi behövde vinna för att gå vidare till semifinal. Vi hade inte ens hunnit vila en hel match, så några kände sig lite trötta. Lite konsigt upplagt matchschema, när vi först fick vänta i flera timmar och sen spela nästan direkt efter. Vi börjar ganska avvaktande mot Veberöd och låter dem ha boll på sin planhalva. Vi håller ihop bra bakåt och de skapar inte så mycket i början. Jag fick tidigt ett bra läge efter att deras back hade slått en felpass till mig. Hon hinner precis ifatt mig och slår ut bollen till hörna, men domaren såg inte det och det blev inspark. Vi ligger ganska lågt med laget och hade behövt flytta upp mer för att skapa chanser. Jag får en riktigt bra chans, efter ett inkast på vår vänsterkant. Jag tar med mig bollen inåt i plan och skjuter mot närmsta stolpen. Tyvärr går bollen i stolpen och ut. I kontringen på returen gör de enkelt 1-0, eftersom många i vårt lag inte hade hunnit följa med hem. Efter målet tappar vi och har svårt att vinna närkamper. De har mycket boll på mitten, men skapar inte så mycket målchanser. I andra halvlek så är det inte något bra spel från något av lagen. Vi har en spelare som hela tiden ligger högt och Emma har många bra utsparkar, men inte heller i den här matchen får vi tag på bollarna. Vi skapar inte många farliga chanser i andra halvleken. Emma har en frispark långt utifrån som jag skarvar med huvudet, men bollen går precis utanför krysset. Veberöd skapar några bra chanser, när vi har flyttat upp med mycket folk. Men våra backar och Emma är bra med och de lyckas inte få in fler bollar. I slutet borde vi ha fått straff, när jag försöker gå upp och nicka blir jag knuffad bakifrån och har inte en chans att nå bollen. Fast det hade nog inte hjälpt, för det var inte lång tid kvar av matchen. Veberöd vinner med 1-0 och de var väl lite bättre än oss, men jag tycker vi borde våga mer i en sådan här match. Vi hade allt att vinna.

Veberöd fick i sin semi möta Helsingborgs DFF och i den andra semin möttes Gärsnäs och Borgeby.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0