Svalövs BK - HBK 7-7

Årets sista seriematch. Det var blåsigt och kyligt, men solen var framme. Vi startade med Camilla - Louise, Milan, Malin, Linda - Benita, Emma H, Pilan, Elin -  Josse, jag. Emma L och Sofie I började på bänken.

Svalöv börjar bäst och pressar oss högt. De kommer enkelt förbi oss och vi är inte alls med. Det känns som vi inte har viljan. Många joggar vid sidan om, istället för att gå in i närkamperna. I första anfallet har de en jättechans, men skjuter över från nära håll. Efter bara några minuter tar de ledningen. Ett inlägg från högerkanten skjuts i mål på volley av deras anfallare. Riktigt snyggt! De fortsätter att föra matchen. Det känns som vi knappt kommer över mittlinjen. 2-0 kommer efter inte så lång tid. I det här läget känns det som det kommer rinna ifrån. Sen händer något. Vi börjar jobba och hitta rätt positioner. De skapar inte längre så många chanser och vi kommer närmare målet. Josse har flera bra löpningar och i ett läge kommer hon fri, men skottet går precis utanför bortre stolpen. Emma frispelar sedan mig med en riktigt bra passning. Tyvärr kan jag inte förvalta chansen och när målvakten kommer ut snabbt och täcker går mitt skott utanför stolpen. De slår alla sina hörnor bra och det blir farligt varje gång. Vi har också flera hörnor och Milan slår in dem bra. Det är nära flera gånger att vi kan peta in bollen. Efter 15-20 minuter kommer reduceringen. Jag får bollen ute på vänsterkanten och kommer in i straffområdet. Jag spelar snett inåt bakåt och Emma H skjuter via en back in bollen i mål. Sofie och Emma L kommer in på varsin kant. Nu tar vi över matchen och 2-2 kommer efter att Sofie passar mig. Jag får friläge från mittlinjen och lägger in bollen vid bortre stolpen när målvakten kommer ut. 3-2 kommer efter att vi har haft ett långt anfall. Sofie får tag i bollen och spelar till mig. Jag vänder förbi backen och kommer fri med målvakten igen. Den här gången går jag förbi henne och lägger in bollen. Kort därefter kommer nästa mål. Emma spelar bollen till mig ute på högerkanten. Jag kommer in i straffområdet och spelar Pilan, som snyggt lägger in bollen högt i bortre delen av målet. Vi fortsätter vårt fina spel. Sofie slår en djupledsboll till Josse ute på högerkanten. Hon lägger in bollen direkt och jag får helt öppet mål. Jag hinner ta emot bollen och slå den förbi målvakten. I det här läget har vi helt kontroll på matchen. Svalöv verkar ganska frustrerade, men fortsätter att kämpa. Tyvärr lyckas de reducera till 5-3 precis innan pausen. En spelare tar sig in i straffområdet och vi får inte stopp på henne. Hon faller ganska enkelt, men vi var på henne i hälarna. Straffen sätter deras anfallare säkert och snyggt vid stolpen.
 
Paussnack
Genomgång av taktik inför andra halvlek

Vi gör några byten i paus. Jag och Sofie I går ut. Emma L går upp i anfallet med Josse och Elin och Benita kommer in på varsin kant. Svalöv försöker flytta upp för att få en kvittering. De skapar mer och mer, men vi håller undan ett tag. Både Josse och Emma L får flera bra bollar att jobba på, men vi får ingen riktigt bra målchans. En bit in i halvleken gör de 5-4 på frispark på ganska långt håll. Ett bra skott som går precis över Camilla och in i mål. Det enda målet Camilla borde ha tagit. De fortsätter att pressa för att kvittera. De flyttar upp och skapar flera riktigt bra chanser. Det känns som vi har tur i vissa lägen, för de missar och får inte till det sista i avslutningarna. Sofie går in som vänsterback istället för Linda och jag kommer in i anfallet istället för Emma L. De lyckas kvittera till 5-5. Ganska snabbt därefter så tar vi tillbaka ledningen. Jag blir frispelad från mittlinjen igen och får in bollen vid bortre stolpen när målvakten rusar ut. Deras press fortsätter, men vi skapar också flera bra chanser. Till slut orkar vi inte hålla emot. 6-6 kommer efter att vi inte har fått undan bollen och en av deras spelare får ostört skjuta in bollen efter en passning in i mitten. Josse flyttar ner som mittback, eftersom Milan har fått ont. Emma L kommer in som vänteryttermittfält och Elin flyttar upp. Sedan tar de återigen ledningen. Ett riktigt bra inlägg från deras högerkant, når anfallaren som trycker in bollen. Hon får stå helt ensam vid bortre stolpen. Vi måste bli bättre på att vara tuffare i straffområdet. Direkt på avspark är vi nära på att kvittera igen. Jag sticker direkt på avspark och Emma H slår bollen i en perfekt båge över deras spelare. De tycker att det är offside, men domaren blåser inte. Tyvärr har jag lite svårt att få tag i bollen och blir upphunnen vid straffområdet. Målvakten kommer ut bra och räddar skottet. Malin flyttar upp och vi spelar med tre anfallare. I slutet av matchen blir det mycket klagande på domaren från båda lagen. Offside är aldrig lätt när man är ensam och det blev mycket frisparkar åt båda hållen. Med bara minuter kvar kommer 7-7. Vi har en riktigt bra chans. Malin och Emma är framme och stör målvakten, som missar i sin rensning. Bollen hamnar hos mig precis utanför straffområdet och jag kan bara lägga in bollen i öppet mål. De sista minuterna flyttar Malin ner som mittback igen. Det blir inga fler mål och det slutar 7-7.

Efter matchen verkade Svalöv vara mest missnöjda. Om de hade vunnit hade de blivit seriesegrare, så man kan förstå dem. Stundtals spelar vi riktigt bra, men under vissa perioder tappar vi helt. Vi måste bli bättre på att höja vår lägsta nivå. Svalöv hade flera riktigt bra spelare, men vi stoppar dem enkelt när vi spelar som ett lag och alla jobbar. Alla gör bra ifrån sig under perioder i matchen. Josse gör det bra som anfallare. Hon löper mycket och springer ofta ifrån backarna. Pilan och Emma sliter och vinner mycket boll i mitten. Emma L gör en riktigt bra insats som utespelare. Det var inte långt ifrån att hon fick in ett mål. Backlinjen håller ihop det riktigt bra under andra delen av första halvleken. Med undantag av straffen skapar de ingenting. Sofie I gör en bra "comeback", efter att ha varit sjuk länge. Hon ligger bakom många av målen i första halvleken. Själv tyckte jag oavgjort var rättvist. Vi har haft många konstiga resultat under åren, men tror detta måste vara det allra konstigaste. Att båda lagen lyckas göra så många mål är inte normalt. Det hade dessutom kunnat bli fler, för både vi och Svalöv hade några riktigt bra lägen som borde blivit mål. Nu är säsongen slut. Tråkigt nog, själv hade jag gärna velat att den fortsatt lite till!:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0