HBK - BK Vången 5-0

Även idag var det ganska blåsigt uppe på Knutsvallen. Madde gjorde debut i a-laget. Vi ställer upp med Emma - Elin, Josse, Elle, Helen - Malin, Ros, Pilan, Stina - Wea, jag. Madde, Sandra E och Anna R började som avbytare.

Innan matchen pratar vi om att vi måste vara på tå och inte släppa in något onödigt mål i början. Vi börjar med motvind. Innan vi har kommit in i matchen är det jämnt och det skapas inte några bra chanser. Ganska tidigt får vi tryck på Vången. Vi kommer runt på kanterna och slår inlägg. Malin har tidigt ett bra avslut vid bortre stolpen, men målvakten flyttar över bra och tar det. Stina och Pilan har några skott. Det närmar sig 1-0. Vången kommer upp i kontringar och deras lagkapten stör våra backar lite. Wea får nästa chans. Jag spelar fram henne. Wea vänder snyggt bort backen, som kommer ut. Helt fri med målvakten sätter hon bollen i stolpen. Malin når inte riktigt returen. Jag får sen en underbar passning av Ros och kommer fri med målvakten. Jag går förbi henne och slår in bollen i öppet mål. Vi fortsätter att pressa. Ros spelar fram mig igen. Den här gången ute på vänsterkanten. Jag tar mig förbi backen och spelar snett bakåt till Stina. Stina skjuter direkt. Bollen touchar en back och ställer målvakten. 2-0. Det känns väldigt bra och vi spelar runt mellan alla lagdelar, men vi borde bli mer effektiva. Målvakten räddar några skott, men för det mesta går våra avslut inte på mål. Jag kommer runt på högerkanten och slår ett inlägg som når Helen på bakre stolpen. Hon slår in bollen igen och jag blir helt fri vid målområdet. Tyvärr slår jag bollen över mål. Det ska bara vara mål. Pilan har också flera bra lägen, men bollarna går över mål. Vången har inte mycket spel, men skapar några farliga målchanser på hörnor. I mitten av matchen hade de tre hörnor på rad, men vi lyckas till slut reda upp det. I slutet av halvleken har vi bra kontroll på spelet, men det blir inga fler mål i första halvlek.

 


I andra halvlek kommer Madde in som yttermittfältare. Vårt spel fungerar riktigt bra i början av halvleken. Vången har svårt att ta sig in på vår planhalva. Ganska tidigt kommer 3-1. Stina, som har flyttat upp i anfallet, skarvar bollen till mig. Jag blir fri och kan skjuta 3-0 i bortre delen av målet. Vi skapar chans på chans. 4-0 kommer efter ett fint inlägg av Helen. Jag når bollen precis framför mål och kan nickskarva förbi målvakten. Innan det har gått en kvart av andra så står det 5-0. Madde når bollen nära mål vid kortlinjen. Hon vinner närkampen med backen och rullar bak bollen

till mig. Jag skjuter. Målvakten är på bollen, men kan inte stoppa den från att gå i mål. Vi fortsätter att spela bra ett tag till. Helen får bra träff på en frispark nära mål. Bollen tar klockrent i ribban och går ut i straffområdet. Tyvärr lyckas vi inte få tag på returen. Vi får flera hörnor i båda halvlekarna. Helen och Elin turas om att slå och det är riktigt nära några gånger, men idag lyckas vi inte göra mål på någon hörna. Malin har flera bra lägen, men bollen ville inte in. I mitten av halvleken sänks tempot rejält. Vet inte riktigt vad det beror på, om vi är nöjda eller om det är för att vi ändrar om en del i laget. Josse går ut och Sandra kommer in som back. Pilan går ut, Madde går in i mitten och Anna kommer in på en ytterkant. Lite senare kommer Wea och Pilan in igen. Wea skapar direkt några chanser, men målvakten är med och plockar skotten. Vi spelar lugnt runt bollen i backlinjen. Mittfältarna är bra på att möta, men sen händer inte så mycket. Skönt att vi inte stressar upp oss utan håller bollen inom laget. Det blir inga mål under andra delen av andra halvleken. Vi vinner rättvist med 5-0.

 


Vi gör en riktigt bra match idag. Sett till spelet borde vi ha vunnit med ännu större siffror. Vi har bra rörelse och passningsspel. Skönt att hålla nollan igen. Emma hade väl inte en av sina svettigaste matcher. Det gäller ändå att både hon och backlinjen är koncentreade hela matchen för att inte göra något misstag, som kan leda till mål. Madde gör en bra andra halvlek. Kul att se hennes rörelse på planen! På torsdag är det hemmamatch igen. Den här gången mot Borgeby. Om vi ska vinna den, gäller det att vi gör en lika bra match då.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0