Förlust i premiären

En skön dag för premiär på Smörlyckan. Det enda som saknades var Knutsvallen och riktigt gräs. Vi startade med Emma L - Emma H, Elin, Elle, Helen - Pilan, Olinda - Lina - Stina, jag, Malin. Tilda, Louise och My var avbytare.


Jag har lånat några bilder från Sandra och hemsidan.

Matchen startar i ganska högt temp med chanser åt båda hållen. Emma räddar tidigt ett friläge. Vi tar ledningen efter kanske tio minuter. Stina slår en långboll från högerkanten in till mig i mitten. Jag tar med mig bollen in i straffområdet, tar mig förbi mittbacken och skjuter in bollen i bortre delen av målet. Tyvärr så kvitterar Höllviken ganska snabbt. De slår en perfekt genomskärare och får ett friläge. Emma, som inte var bra i sin rygg, når inte bollen. Hon har sen så ont, så att hon inte kan fortsätta. Emma H får hoppa in i målet istället och Tilda kommer in som högerback. Emma får direkt att göra. Hon räddar ett friläge. Sen blir det missförstånd i försvaret och det blir helt öppet för Höllviken i mitten. De tar sig enkelt fram och sätter friläget. Vi sticker mellan med några chanser. Helen slår flera hörnor som är nära att resultera i mål. Även Höllviken har bra fasta situationer, men vi lyckas hålla tätt. Jag har ett bra läge, men missar helt skottet. Efter en framspelning av Lina, blir det missförstånd mellan målvakt och backlinjen i Höllviken. Jag kommer helt fri och kan kvittera. Vi har problem med att täcka ytor på vårt mittfält, men vi håller ihop försvaret bra och Höllviken skapar inte så många chanser. Eftersom vi inte riktigt hittar våra positioner och samarbetet mellan oss inte fungerar, får vi jobba och en del springer hur mycket som helst. Vi skapar några lägen, när jag kommer in i straffområdet från kanterna, men tyvärr får vi inte in bollen. Jag får sen med mig bollen in i straffområdet och prickar insidan av stolpen, men inget mål. Höllviken får en frispark på vår planhalva. Den slås mot bortre stolpen, där Höllvikens nummer 8 dyker upp helt fri och nickar in 2-3. Vi får inte släppa spelare så fria. I slutet av halvleken är det chanser åt båda håll, men målvakterna är bra med och räddar lägena.


Jag prickar insidan av stolpen

I andra halvlek kommer Louise in och Olinda går ut. Vårt försvarsspel fungerar bättre i andra halvlek. Alla kämpar tillsammans, men vårt passningsspel är inte bra. Enkla passningar måste gå fram. Vi slår bort många passningar i bra omställningslägen och istället för att skapa bra chanser får vi jaga i vårt försvarsspel. Det skapas inte lika många chanser i andra halvlek. Höllviken har de bästa. Ett skott i ribban och ett friläge. Emma är bra med ute flera gånger och avvärjer de chanser de får. Vi skapar några bra chanser när vi kommer runt på kanterna, men deras målvakt sätts inte på några större prov. I slutet kommer Olinda in igen och Lina går ut. Domaren tycker jag borde tillåta mer närkampsspel. Han blåste för många situationer som inte borde varit frispark. Det kändes som andra halvlek gick väldigt fort. Den blev mållös och det blev en uddamålsförlust i premiären.


Vi tackar Höllviken!

Tråkigt att förlora första matchen, men det är bara att komma igen. Även förra året blev det förlust i premiären, då mot Kick. Höllviken var ett ungt lag med många duktiga spelare. De spelade ofta med få tillslag och hade bra rörelse. Det är ändå ett lag jag tycker vi ska slå. Många i vårt lag kan mycket bättre än så här! Pilan sliter som ett djur på mitten, hade alla haft hennes inställning så hade matchen slutat med poäng för oss. Tilda gjorde ett jättebra inhopp. Hon hade en lång duktig spelare emot sig, men var hela tiden på tå och gav inte henne mycket tid. Emma H ersatte Emma L riktigt bra i målet. Hon var orädd, räddade flera frilägen och kom ut bra. Jag hoppas ändå att Emma L blir bra i ryggen fort, för vi behöver henne i bra form i målet. Nu får vi ladda i veckan inför bortamatchen mot Köpingebro IF!



Pilan är alltid bra!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0