Val Thorens!

På fredagen gick bussen till Val Thorens. Jonas eller om det nu var Gustav var vår bussguide. Två båtfärder och en massa buss. Frukost i Schweiz. Matsäcken och godiset fanns ingenstans. Tur att jag har Jimmy som letade bakom ölen och hittade det direkt. Vi var framme på lördag eftermiddag och fick lite mat. Tråkigt nog så regnade det. Vi fick nycklar till rummen. Jag, Jimmy, Malena och Mackan fick dela rum med Per och Oliver. Jag och Jimmy hade redan fått kontakt med dem, då vi sov bredvid varandra på bussen. Vi fick även våra liftkort och hämtade ut utrustningen. Sedan blev det en sväng upp till byn.

Mjölk med kolasnöre, inte helt fel!

På söndagen blev det åkning. Det dåliga vädret fortsatte med regn, som övergick till snö högre upp. Vi provade olika backar. Mycket sönderkörda backar i det slaskiga vädret. Kul ändå att åka! På eftermiddagen blev det afterski på tango. Ett svenskt band som spelade rocklåtar.

Liften!Utsikt över Val Thorens

Måndag och det var dags att åka med grupperna. Jag åkte i matrisse (mittengruppen). Första dagen var det harmonisering. Två fransmän försvann från vår grupp och vi fick en ny. Stephan hette var moniteur. Martin, Laura, Yam och Carl-Johan var svenskarna i min grupp. Gruppen kändes väldigt jämn på eftermiddagen. Jag och Jimmy tog några extra åk efter vi hade slutat.

Gruppen samlad!

På tisdagen var det riktigt fint väder. Vi fortsatte att öva med gruppen. Basic position och monoblock var det som vi hela tiden kom tillbaka till. Vi tog den största liften upp på 3200 möh. Liften tog 150 personer. Riktigt bra utsikt på toppen. Vi såg tydligt Mont Blanc. På eftermiddagen övade vi att hoppa. Ollie, nollie, 180 grader. Åkningen kändes bättre och bättre, men tyvärr lyckades jag göra en riktig vurpa på det isiga underlaget. Bakhuvudet fick en rejäl smäll. Tur att jag hade hjälm. Det som skadades mest var den högra handleden. Jag hade riktigt ont från början, men jag kunde röra på den. Afterski i solen var populärt på eftermiddagen. På kvällen var det pubrunda som gällde med svenskarna på UCPA. Först blev det Tango. De hade reggae-tema. Öl är det som gäller för de flesta, men själv blev det en drink eller jag fick två för det var happy drink hour. Nästa ställe bestämdes efter lite olika viljor och blev Saloon. Jag och Jimmy stannade inte så länge. På något sätt hittade vi samma väg tillbaka genom rulltrappor, gångar och hissar. På sista biten tillbaka nedför pisten gjorde Jimmy en riktig vurpa, men klarade sig bra.

Yam, jag och MartinJimmyMartin och LauraLauraJag i solenUtsikt över Mont BlancMartin, Yam och StephanStephan berättar vad vi ska göraMartin och YamJimmy på TangoMackanMalena

På onsdagen var vi lediga på förmiddagen. Fortfarande soligt, men blåsigare. Jag åkte med Jimmy, Malena och Mackan. Hårda, isiga backar. För mig gick det inte snabbt, då jag inte ville trilla igen. På eftermiddagen åkte vi med gruppen igen. Vi övade hopp och åkte offpist. Stephan filmade oss. På kvällen blev det fondue på 3100 meters höjd. Riktigt gott! Vi fick mycket av allt. Bredvid oss satt en konstig fransman. Han envisades att prata franska med oss hela kvällen, fast vi inte förstod ett ord. Han skrattade åt allt och hela situationen blev väldigt rolig. Efter maten kändes magen helt full och då kom en efterrätt in. Vaniljglass, grädde, mandel och choklad. Vi skulle sen åka ner till centret med facklor. Tyvärr blåste det nästan storm ute och backarna var ganska hårda. Det gick ändå bättre än vad jag trodde det skulle göra att åka. Bara en brant backe som var riktigt isig.

StephanMartin försöker sig på ett hopp och blev sen nästan träffad av en fransman.Mackan och MalenaJag och JimmySnyggt!

På morgonen nästa dag blåste det riktigt mycket. Bara en lift var öppen. Vi var några i vår grupp som inte trodde vi skulle åka, men vi misstog oss. Vi gick upp till Val Thorens och tog en sittlift. Efterhand öppnade fler och fler liftar. Vi åkte fram till lunch och det var nog bara vår grupp som gjorde det. Stephan hittade bra ställen att åka på. Senare under dagen minskade vinden och på eftermiddagen var alla ute och åkte.

Fredag förmiddag bjöd på rikligt med snö. I början var det okej, men efterhand hade jag svårt med balansen, farten och det var mest tråkigt. Vi åkte en hel del offpist, men det var svårt när man inte såg något. Själv var jag med om något ganska otäckt. Vi åkte längs med en ganska brant backe. Plötsligt upptäcker jag att jag inte längre åker framåt, när jag tittar ner. Det går bakåt och plötsligt ligger jag flera meter längre ner än resten av gruppen. Som tur var var landade jag mjukt i all snön. När vi väl tog lunch, mådde jag illa och var inte alls sugen på att åka sen. Helt otippat spricker det sen upp och det blev en helt perfekt eftermiddag i en massa nysnö. En del fall, men de gjorde inte det minsta ont. På kvällen har vi avslutning med gruppen. Vi kollar på filmen från veckan. Riktigt roligt att kolla på sig själv. Man ser direkt vad man kan förbättra. Stephan fick en grön och vit mössa, en flaska vin och ett kinderägg av oss. En riktigt duktig moniteur! På kvällen hade moniteurerna sin show. Vi såg en del. Några scener var bra, men mycket var på franska och inte lika roliga.

Martin, Stephan och LauraJagOffpistSnöiga!Fransman och LauraTruls, Jimmy, Per och MackanMalena, Nhi och jagCarl-Johan och Stephan

På lördag morgon vaknar vi av att det är kaos utanför fönstret. Bilköer, tutande och sirener. Några bestämmer sig för att inte åka, men jag, Jimmy, Mackan och Malena ska ut i backarna. Solen kommer fram och det blev ännu härligare att åka än på fredagen. En av de bästa dagarna jag har haft i backen. Nypistad backe med fem centimeter nysnö. Vi åkte i backar som nästan ingen före oss hade åkt i. Det blev mycket offpist under förmiddagen. Veckan kunde inte avslutats bättre. Vid halv tolv var vi tillbaka på centret. Städade, packade, duschade och åt. Jimmy begav sig sen ut i backen igen, medan Malena, Mackan och jag gick upp till Val Thorens. Nu hade det börjat snöa riktigt mycket igen. Bussen vi skulle åka hem med var försenad. Tror vi skulle åka halv tre, men vi kom inte iväg förrän efter fem. Precis innan vi skulle åka kom en snöig Jimmy hem. De flesta var nog en aning avundsjuka att han skulle stanna en vecka till. Speciellt efter allt snöandet.

Mackan, Jimmy och MalenaMackan

Vi andra begav oss hem på den dygnslånga resan. Madagaskar 2 och sen orkade jag inte kolla på mer film. Eftersom vi ställde om klockan en timme framåt, så blev vi ännu mer försenade. Vid tolvtiden tog vi båten mellan Tyskland och Danmark. Istället för frukost blev det lunch. Curry wurst med en massa ketchup. En film till i Danmark och vid fyratiden var vi i Helsingborg. Vi var tvungna att vänta in en buss och jag var nog hemma vid halv sju. Ganska sliten efter resan. Jag hann packa upp och fixa lite hemma innan det var dags för jobbet vid 22.30.

Maten är riktigt bra på UCPA. Undantaget är väl frukosten. Ljusa baguetter, marmelad, nutella, massa onyttiga flingor och seg gröt. Lunchen och middagen består av buffé. Soppa, förrätter, varmrätt, ostbricka, frukt, efterrätt och glass. Glassen är väl egentligen efterrätt, men det får man varje dag plus något annat.

En kanonresa! Mycket snowboardåkning, supergod mat, glass två gånger om dagen och trevliga reskamrater! Rekommenderar lätt alla att åka med UCPA!