BK Olympic - HBK

En skön kväll för fotboll. Det blåste en del och planen var inte den allra jämnaste. Vi hade återigen en ny backlinje. Elle, som varit den som hållt ihop backlinjen, saknades, eftersom hon hade ont i ryggen sen Kick-matchen. Emma Larsson var sjuk och Hanna fick förtroendet i mål igen. Vi startade med Hanna - Malin, Emma H, My, Jessan - Stina, Pilan, Olinda, Lina - Helen, jag. Erika, Kajsa, Wea och Sabina var avbytare.

Vi börjar ganska oroligt och Olympic stressar oss till misstag. Det mesta spelet är på vår planhalva, men Olympic skapar ändå inte så många målchanser. Det dröjer inte så länge, innan Olympic får en högerhörna. Den skruvas hårt in mot mål. Malin får bollen på sig och den går in. Tung start. Vi flyttar upp och kommer runt på deras kanter. Det är stora ytor på deras kanter. Vi vinner mer och mer boll. Olinda och Pilan börjar vinna närkamperna i mitten och det gör att vi kommer upp högre. Jag har ett bra läge när jag kommer in i straffområdet från vänster, men mitt skott går utanför bortre stolpen. Sen tycker jag vi borde fått straff, när jag försöker vända upp i straffområdet, men istället får en spark/knä på vaden och inte har en chans att få med mig bollen. Erika kommer in som anfallare och Helen flyttar ner på mitten. Det visar sig bli ett väldigt lyckat byte. Jag lyckas ta mig förbi på vänsterkanten och slår in bollen framför mål. Erika är först på bollen och trycker in 1-1. Kort därefter gör vi ett nästan likadant mål. Den här gången kastar Stina ett inkast till mig på högerkanten. Jag vänder upp, tar mig in i straffområdet och spelar in bollen framför mål. Erika är stark och skjuter upp bollen i nättaket. Det känns som vi har kontroll på matchen. Olympic lyckas inte med sina uppspel. Vår backlinje håller ihop bra och bryter de avgörande passningarna. Hanna är bra med ute på de bollarna som rinner igenom. Vi är bra med på första bollarna, men ibland inte alls med på andra bollarna. Kajsa kommer in på yttermittfältet, istället för Lina. I slutet på halvleken får Olympic en högerhörna. Den slås in bra framför mål och nickas in av en spelare som kommer med fart. Här får jag ta på mig målet, för det var min markering. Riktigt svårt att följa spelarna, när alla springer in mot mål. 2-2 står sig till halvleksvilan.

Vi pratar igenom det som varit bra och vad vi ska tänka på. Det känns som vi ska ta det här. Andra halvlek börjar lika dåligt som första. De får högerhörna. Bollen slås in framför mål. Inte lika bra som de två de gjorde mål på i första. Nu studsar bollen framför mål och på något sätt får vi inte undan den, så den går i mål. Här måste bara bollen bort! Vi försöker glömma målet och jobbar på. Olympic har mer djup i sin backlinje och börjar ha markeringsspel på våra anfallare. Det dröjer ändå inte så länge innan Jessan slår en perfekt långboll till mig. Jag är först på bollen ute på vänsterkanten. Deras mittback och lagkapten är på mig och kapar mig nästan. Jag lyckas ändå få med mig bollen och ta mig in i straffområdet. Deras målvakt kommer ut. Jag tar med mig bollen i sidled och kan sätta den i öppet mål. Mittbacken blir varnad. Vi är på gång och har mycket fart och folk framåt. Erika är tuff i anfallet och vinner mycket boll. Många insparkar plockar hon ner och spelar mig. Helen och Pilan vinner mycket boll på mitten. De har flera fina framspelningar och vågar ta skott. Just när det känns som vi är på väg att göra mål, kommer vårt enda riktiga försvarsmisstag. Vi tror att det är offside och hela laget stannar upp. Olympic fortsätter framåt och kommer nog fyra ensamma mot Hanna. Anfallaren gör inget misstag utan rundar Hanna och slår in 4-3. Vi känner ändå att vi är bättre en Olympic och orkar mer. Vi får en del frisparkar med oss, när Olympic inte hänger med. 4-4 kommer efter att Helen fått till ett bra skott. Målvakten lämnar retur och Erika får bollen utanför straffområdet. Helt stillastående klipper hon till och vilken träff hon får. Målvakten hinner inte reagera och bollen går in vid bortre stolpen. Vi fortsätter att skapa chanser. Olinda och Lina kommer in igen. Själv kommer jag in i straffområdet flera gånger och tycker att jag borde ha fått några straffar med mig, men domaren håller inte med. Jag har ett skott i stolpen, som Erika är mycket när att få in. Stina som tagit mycket löpningar under hela matchen, får mer boll i slutet. Hon är riktigt nära med några avslut. Till slut kommer 5-4 till oss. Pilan slår en bra passning ut till Stina. Hon tar sig in i straffområdet, men kommer lite ur vinkel. Hon lyckas ändå få in bollen vid bortre stolpen. Riktigt skönt! Med tio minuter kvar, känns det som Olympic inte orkar resa sig. Vi skapar mest chanser och var närmare 6-4 än de var 5-5.

Vi gör en riktigt bra laginsats! Alla ska ha beröm. Hanna gör en bra insats i mål. Hon har inte lika mycket att göra som mot Kick och målen är inte så mycket att göra åt. Hon kommer ut bra och undviker på så sätt många farliga chanser. Hela backlinjen var riktigt bra. Elle har tidigare känts som den som håller ihop de bakre delarna, men nu tog alla ansvar och släppte inte igenom Olympic många gånger. Mittfältet fungerade också bra. Pilan, Olinda och Helen vann många bollar på mitten. Pilan är alltid bra defensivt, men nu vågade hon ta avslut och hade flera fina framspelningar. Olinda kämpar, sliter och vinner mycket boll. Helen vann mycket boll och när hon väl har den är hon lugnet själv. Grym teknik, fina framspelningar och tog flera avslut. Stina sprang mycket och det visade sig att det lönade sig att fortsätta, eftersom hon fick göra sista målet. Lina hade lite tufft på sin kant i första, då hon hade en löpvillig spelare mot sig. När hon väl har boll, så ser det riktigt bra ut och vi hade flera fina väggspel ute på den kanten. Kajsa gjorde ett bra inhopp. Hon springer mycket och stoppade upp anfallen på kanten. Erika visar hur man ska göra som inhoppare. Visa att man är värd en plats på plan! En riktig måltjuv. Hoppas vi får se mer av det. Själv tyckte jag det fungerade bättre för mig än på länge. Jag hade mycket folk med mig och Olympic fick oftast använda ojusta medel för att stoppa mig. Nu laddar vi för matchen mot BK Vången på lördag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0