HBK - Team Sandby

Kallt, blåsigt och inte det bästa underlaget. Förutsättningarna för ett derby var inte de bästa, men det var lika för båda lagen. Wea lämnade ett sent återbud och det blev några ändringar i laget. Vi startade med Emma L - Tilda, My, Elle, Emma H - Stina, Pilan, Helen, Lina - Olinda, Erika. Jag, Louise, Malin S och Sabina var avbytare. Sandby kom med ett ungt lag förstärkt med Höst och några rutinerade spelare.


Jag tar mig förbi Katta

Vi får en väldigt olycklig start. Det hade nog bara gått en minut, när de slår en långboll upp till Höst. Elle är först på bollen och Höst hamnar bakom. Elle faller och det ser ut som hon blir trampad bakifrån. Inte något medvetet, men för oss kändes det som en solklar frispark. Domaren väljer att låta spelet gå och Höst kommer fri mot Emma L. Hon tar med sig bollen i sidled och slår in den i öppet mål. Väldigt tungt. Speciellt eftersom vi har fyra raka förluster. Vi kämpar oss in i matchen. Jag kommer in i anfallet istället för Olinda. Vi försöker spela bollen på marken, men lyckas inte helt med det. Jag har en bra chans, när jag får bollen i straffområdet men skottet går utanför bortre stolpen. Sandby kör mycket långbollar upp på Höst, men oftast är hon alldeles för ensam uppe i anfallet. Elle och My tar effektivt bort henne. Vid ett läge vill hon ha straff efter en långboll och en gång viker hon in från högerkanten, annars skapar inte Sandby några chanser med undantag från deras hörnor. De är riktigt farliga allihopa. De ställer upp i en klunga framför Emma L och alla bollar går in mot mål. Emma L gör det riktigt bra. Hon klistrar några och de andra boxar hon iväg. Det är bara på en hörna som Emma får hjälp av Elle. Deras mittfältare får bra träff och Elle räddar bollen på mållinjen. Själva kommer vi runt några gånger på kanterna. Stina har bra fart idag och slår flera fina inlägg. Efter en kvart sitter kvitteringen. Stina slår ett inlägg som går nära mål. Vi har bra med folk framför mål, men bollen går förbi både Erika och Pilan. Lina kommer perfekt på bortre stolpen och slår i kamp med en Sandbyspelare in bollen i mål. Det är inget skönspel, men det känns som vi har mest boll. 2-1 kommer efter att Lina frispelat mig. Sandby missar i sin markering och jag kommer väldigt fri. Skottet sitter vid närmsta stolpen. Jag har sen ett jätteläge att göra 3-1, efter att Helen slagit en perfekt passning. Tyvärr kommer målvakten ut och räddar skottet med vänsterhanden. Vi håller ihop laget väldigt bra och alla kämpar för varandra idag. 2-1 står sig till pausen.


Jag och Erika på språng

I andra halvlek får inget av lagen till något bra spel. Försvarsmässigt gör vi helt klart vår bästa match. Sandby skapar inte många chanser i andra halvlek. De har ett friläge i mitten efter att Höst frispelat deras yttermittfältare. Hon blir helt fri, men Emma L kommer ut bra och hon skjuter utanför. Det är deras hörnor som känns farliga i andra halvlek också. De har bytt hörnläggare, men hon slår dem minst lika bra. Tur att Emma L äger målområdet. Hon har bra hjälp av utespelarna också. Vi får även tacka domaren, som stod i vägen för ett hårt skott på en boll utanför straffområdet. Vi har fördelen av medvind och har ganska mycket spel på deras planhalva. Helen slår bra hörnor i båda halvlekarna. På flera av dem är vi först, men bollen går inte på mål. Emma H slår en riktigt bra frispark utifrån höger. Perfekt in mellan backlinjen och målvakten. Jag nickar bollen mot mål, men tyvärr går den rakt på målvakten. Lina är sen riktigt nära att avgöra matchen. Jag spelar bollen snett inåt bakåt. Den här gånger placerar hon den snyggt mot krysset, men målvakten är med och räddar. Erika är duktig i anfallet och vinner mycekt boll. Hon håller i den och spelar vidare till spelare med fart. My får sen sin andra varning för säsongen, när hon använder armarna för att försöka stoppa Höst vid mittplan. Hon lyckas inte alls och situationen blir ganska farlig, men vi reder upp det. I slutet kommer Louise och Malin in istället för Lina och Tilda. Malin är riktigt på hugget och bryter fler farliga anfall. Med fem minuter kvar avgör vi matchen. Helen slår en hörna, som träffar mitt huvud. Jag nickar in bollen i nättaket. Riktigt skönt! De sista minuterna händer det inte mycket.


Pilan, Louise och Tilda ger allt i vinnarsången!

Jag tycker vi vinner matchen helt rättvist, även om vi kan spela bättre. Härligt kämpat av alla! Emma är säker i mål, men behövde inte visa sin klass lika mycket som i de senaste matcherna. Elle och My håller ihop backlinjen riktigt bra och håller borta Höst från vårt mål. Tilda och Emma är bra på kanterna. Tuffa i närkamperna och det är inte många gånger Sandby kommer förbi på ytterkanterna. Pilan och Helen kompletterar varandra bra på mitten. Pilan kämpar, sliter och vinner mycket boll. Helen är mer en spelfördelare och slår många fina passningar. Stina tycker jag gör en av sina bästa matcher på kanten. Många bra löpningar och fina inlägg. Lina springer inte lika mycket som Stina, men gör mål och spelar fram oss anfallare flera gånger. Själv tycker jag att det är kul att spela med Erika i anfallet. Hon är tuff och har bra blick för spelet. Bra inhopp av både Malin och Louise. Nu hoppas jag att det har vänt och vi kan kriga till oss fler poäng i fortsättningen! Gött med första trean!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0