Lidingöloppet

Äntligen dags för sista loppet i vår Svenska klassiker. Efter gröt och mackor till frukost, begav vi oss till centralen. Vi tog tunnelbanan till Ropsten. Mycket löpare överallt. Från Ropsten gick det gratisbussar till Lidingövallen. Smidigt och vi var där i god tid. Vi hämtade ut nummerlappar och förberedde oss för loppet. Lämnade in väskorna och ställde oss i en lång, lång, lång toakö. 45 min innan vår start gick vi mot starten vid Koltorp 1,7 km bort. På vägen dit hann vi se eliten som startade en timme före oss. Efter 22 min hade de sprungit 8 km och det gick fruktansvärt fort. Fyra kenyaner och en holländare. Det var ganska långt till starten, men vi var framme en kvart innan vi skulle starta. De sista förberedelserna gjordes och vi var redo för loppet. Tio minuter innan start så fick vi gå fram till startlinjen och det var uppvärmning med Friskis&Svettis.

 

Jimmy förbereder sig för loppetJag börjar bli klar


Pang och sen var vi i väg. Det gick fort och enkelt i början. Första kilometern tog ändå 5.10. Den andra nådde jag på 9.40. Det var ganska backigt, men det kändes väldigt bra. De första fem kilometerna tog 24.40. Den första vätskekontrollen var Ekholmsnäs (5,5 km 28.07), där jag stannade till och drack sportdryck.

Jag fortsatte sen och det började stå mycket folk längs banan. Vi sprang förbi Lidingövallen. Nu var det ganska platt en bit. Innan jag nådde 9 km, så började jag få ont i magen. På nästa vätskekontroll, Hustegaholm (9,5 km), drack jag ny sportdryck. 1 mil kom strax därefter och jag var där på 52.39. Helt ok tempo. Det var ganska backigt i början.

Det fortsatte ganska platt, men min mage blev sämre och sämre så jag kunde inte hålla så bra fart. Efterhand så blev jag också illamående. Man kom in i skogen och det blev mer kuperat. Trots att jag inte mådde så bra, var det ändå skönt att se skyltarna 19, 18, 17 och 16. Efter halva loppet kom nästa kontroll Fågelöudde. Jag tog en kisspaus och sen försökte jag få i mig en bulle. Halva loppet tog 1.23. Sista 5 tog 31 min.

Jag började nu gå för första gången. Det kändes som jag skulle kräkas. Jag gav upp mina mål om bra tider. Jag joggade långsamt och gick. Det var en plåga, men jag var tvungen att ta mig i mål. Jag ville inte bryta när jag hade så lite kvar. Nu började jag dessutom att frysa. Efter 2.10.42 nådde jag Grönsta och hade en mil kvar. Sista 5 tog 48 min. Jag mådde så dåligt, så jag inte kunde få i mig någonting.

Precis efter kontrollen kräktes jag för första gången. Jag börjar sen gå och hör Anneli heja. Oskar var också där. Jag berättade att jag inte mådde bra och hon tyckte att jag skulle avbryta, men jag skulle i mål. Det var väldigt kuperat sista milen. Skönt för varje kilometer skylt som kom. Jag försökte småjogga, men det gick inte så länge. Med 7 km kvar, så kräktes jag fyra gånger. Uddvägen var nästa kontroll och jag försökte få i mig lite vatten och blåbärssoppa. En bit efter kom 5 km kvar. Jag var där på 2.52.05. Nu hade de sista 5 tagit 42 min.

Sista biten längtade jag bara till mål. Jag kom till den berömda Abborrbacken. Inte en tanke på att jogga och i princip alla gick. Tror det hade varit skillnad, om jag hade hållt högre tempo hela vägen, då tror jag folk hade försökt att jogga. Med 3 km kvar så var jag tvungen att stanna och kräkas igen. 5 gånger. Sista kontrollen, Tyktorp, kom sen och jag kunde få i mig lite vatten. Sen var det bara att kämpa sig i mål. Det var många som såg ut att ha ont och sjukgymnasterna längst vägen hade fullt upp. Anneli och Oskar stod och hejade precis innan mål. I slutet blev jag omspurtad av många, men jag lyckades i alla fall jogga på upploppet. I mål på tiden 3.35.33 och fick placeringen 2092 bland tjejerna. Sista 5 tog 43 min.

Jag är glad att jag klarade det, men tråkigt att behöva må så dåligt. Det tog ungefär en timme längre än vad jag tror jag hade kunnat springa på. Nu känns det som jag vill ha revansch. Kanske inte nästa år, men någon gång ska det gå betydligt fortare.

I mål mådde jag inte bra. Vilade mig och försökte få i mig en halv bulle, men det blev bara en tugga. Efter ett tag tog jag mig ut för att hämta kläderna och väskan. Där träffade jag Anneli, Oskar, Moa och Lasse. Jimmy hade också kommit i mål på 3.49. Det var inte långt ifrån att han kom ifatt mig i slutet. Han har varit ute och joggat en gång och då fick han skoskav så han fick gå hem. Riktigt starkt att klara av Lidingöloppet med den träningen!

 

Glada innan starten!


Vi bestämde oss för att duscha hemma. Kön till gratisbussarna var säkert 1 km lång och fyra personer bred, så vi bestämde oss för att ta de vanliga bussarna. Vi väntade hur länge som helst och det kändes nästan som det hade gått snabbare att vänta på de andra för de kom i skytteltrafik. När väl bussen kom blev den helt proppfull. Byte i Ropsten och Centralen innan vi var hemma. En varm väldigt skön dusch. Anneli gav mig någon medicin mot sur mage och jag fick i mig yoghurt med flingor. Jimmy åt två stora portioner korvstroganof. Efter många om och men bestämde jag mig för att följa med Jimmy ut och träffa Lasse och Moa. Min mage började kännas bättre.

Vi åkte ner till Södermalm och satte oss på en indisk resturang. Själv var jag tvungen att äta, så det blev kyckling och mango i en gryta. Inte så starkt, var mitt krav och det blev gott. Till efterrätt blev det glass, mango och chokladsås. De andra drack öl och åt naan. Trevlig kväll!


Kommentarer
Postat av: Anneli

Men du klarade en klassiker! Så duktigt! Sjuk kämparvilja som du måste dela med dig lite av till mig! Hörs i veckan!

2010-09-27 @ 21:10:26
Postat av: Mikael

Om 4år är det din tur Anneli ;), eller vad säger du Helena?

2010-09-27 @ 23:27:32
Postat av: Helena

Varför just fyra år? Vi kan göra det tillsammans alla tre, så kan jag peppa er! Alla klarar det med lite träning! Riktigt kul att uppleva alla folkfester, även om jag hade kunnat haft roligare på Lidingöloppet!

2010-09-28 @ 03:13:43
Postat av: Haha, fyra år, oj oj oj Mikael, du underskattar mig... :)

2010-09-29 @ 23:24:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0