Saint Sorlin!

Jag jobbade till elva på fredagen, innan vi åkte hem och fixade det sista. Sen tog vi tåget till Helsingborg. Vi var där innan två och hittade bra platser på bussen mot Saint Sorlin. Två färjor, hemmagjordpaj, två filmer vi hade sett på förra bussresan och sen var det dags att bädda om. Vi vaknade upp i Gruyère, där det blev frukost. Precis när vi skulle köra, upptäcktes det att det var dåligt med luft i ett däck. Busschaufförerna bytte däck och många tittade på. Sen fortsatte färden. Vi släppte av några som skulle till Val Thorens. Den sista biten gick på slingriga alpvägar. Vi var framme på eftermiddagen och gick en runda byn. Det var soligt och inte så mycket snö i dalen. Vi hade sen informationsmöte, fick liftkort och hämtade utrustning. Mina pjäxor var inte sköna och det var inte lätt att få ner fötterna i dem. Saknade mina snowboardskor...;) Jag och Jimmy delade rum med Stefan, Katarina, Anders och bussguiden, Anders. På kvällen blev det tidig läggdags, eftersom vi var trötta efter bussresan.

Söndagen blev första skiddagen. Strålande sol, men kallt. Jag och Jimmy hoppade över pistvisningen och begav oss ut i backen. Vi startade i några nypistade blåa backar. Det kändes helt ok att åka och Jimmy gav mig en del tips. Vi åkte runt i systemet. Det blev några röda ganska branta backar. Jag tog mig ner, men det gick inte så fort och såg nog inte så snyggt ut. Till tolv var vi tillbaka och åt lunchbuffé. På eftermiddagen var det dags att åka igen och vi fick sällskap av vår rumskamrat Anders. Backarna var mer uppåkta och isiga och det var lite svårt att ta sig ner på en del ställen. Själv hade jag valt matrisse-gruppen (3), Anders confirme (4) och Jimmy expert (5). Jag var inte så långt efter Anders. Det kändes som jag skulle klara av matrisse, fast jag inte har åkt så mycket skidor. Några åk förra året, annars var det sju år sen jag åkte sist och sammanlagt har jag nog åkt max två veckor. Känns som jag har en fördel som har åkt mycket längdskidor, inlines och snowboard. På kvällen somnade jag redan klockan 20. Åkningen tog hårt på mig och det behövdes sömn för att klara av åkningen i grupp dagen efter.

Första dagen på skidorJimmy och Anders

På måndag morgon samlades grupperna. Tre svenska skidgrupper + två offpist-grupper. Ingen av de svenska grupperna var nybörjare eller steget över. Vi var bara åtta i min grupp och fick en monitör, som hade sin första svenska grupp. Alla tre skidgrupperna åkte på samma ställe för att "harmoniseras". Vi åkte i blåa backar, för att se om vi var jämnbra. Några i min grupp var lite osäkrare än andra, men annars var den ganska jämn. Det slutade med att jag och Johan fick flytta upp till confirme. Det kändes bra, men samtidigt skulle det bli tufft. Den här gruppen var mycket större (14 stycken). Många hade säkert åkt mycket mer än mig. Nu fick jag Jeff som monitör och Charly var med som lärling. Jeff var en lite äldre skidlärare, som alltid körde med hatt och hade en tjock, gammal hund. Vi åkte vidare och direkt ut i off-pisten. Ner i en ravin och på pucklar. Tror Jeff ville se vad vi klarade av. Kul med utmaningar! Sedan åkte vi tillbaka till centret och åt lunch. På eftermiddagen tränade vi en del teknik och filmade. Först filmade vi kortsvängar i en ganska brant backe och sen filmade vi när vi åkte i en hård, ojämn offpist. Nästan alla såg ut som nybörjare. Vid 17-tiden tittade vi på filmerna och pratade om resten av veckan. Det blev en kort after-ski, mat och sen tidig läggdags.

På tisdagen fortsatte vi öva teknik. Åka på ett ben, carving, ha kroppen rätt, böja knäna, stopp-sväng och många andra övningar. Vi åt lunch ute i backen. Kallt, men härligt i solen. På eftermiddagen åkte vi tre gånger i en boardercrossbana och övade även på att hoppa på gröna hopp. Lite läskigt i början, men sen tyckte jag det gick bra. När vi kom tillbaka blev det som vanligt varm choklad och någon kaka. Efter middagen var vi på Avalanche, en pub. Vi kollade på en vc-slalom och det blev väldigt härlig stämning. En fransman vann och fyra svenskar var bra med (2,3,6 och 7). Vi gick sen hem, för de spelade så hög musik. Vi tog en sväng ner till baren på centret, där de hade kareoke. De flesta sjöng hellre än bra. Vi svenskar var fega. Sen kom Anders och efter ha kollat igenom hela listan, hittade han en låt att sjunga.

Lunch ute i backenMin grupp!Charly visar hur det ska gå till. Jeff och Micke tittar på...StaffanAndreasJimmy och AndersAnders var den enda av svenskarna som vågade sig upp på scenen.

På onsdagen var vi lediga på förmiddagen. Jag och Jimmy åkte bort i systemet, där vi inte hade varit innan. Det blev några gröna hopp på vägen. Vi åkte tillbaka vid halv tolv. Kanske sju liftar, men det tog en timme att ta sig hem. Lunchen var nästan slut, men vi fick i oss lite. Jeff hade skadat sig i sitt knä, när han hade åkt paragliding på förmiddagen medan de andra monitörerna hade övat slalom. På eftermiddagen åkte vi parallellslalom med expertgruppen. Banan var ganska svår och blev snabb uppkörd och isig. Första åket mötte jag Jimmy och jag kom bara två portar efter i mål. Andra åket mötte jag Jimmy igen, men nu var jag inte lika nära. Tredje åkte mötte jag Susanne och vann, efter att han varit inne i min bana i början. Sista åket mötte jag Jimmy igen och den här gången missade jag en port och hade svårt att komma runt alla pinnarna. Jimmy tyckte det gick bättre och bättre, men han var nog ganska ensam om att tycka så. Han planerade flera portar i förväg, medan jag hade nog svårt att ta mig förbi nästa. Monitörerna var riktigt snabba när de åkte. På eftermiddagen bytte jag pjäxor, eftersom jag blev så kall om fötterna. De nya var äldre, men mycket skönare.

På kvällen var Jimmy, Anders, Niklas, Dennis, Jenny och jag med och tävlade mot fransmännen. Vi började med att dricka 25 cl glas med vatten. Jimmy och Anders var bäst av oss och fick ner 6 stycken på 30 sekunder. Själv klarade jag 3,5. Tillsammans klarade vi 24 stycken. Vi fortsatte med att dela en morot med en kniv. En släppte den genom ett rör och det gällde att träffa moroten när den kom ut. Riktigt svårt att träffa, men vi lyckades ganska många gånger. Vi fortsatte med att slå ner en spik. Man hade tio slag på sig och vi lyckades på åtta, men här var vi dåliga. I sista grenen skulle man sitta i jägarställning runt en pelare och skick runt en trästock. Jenny, Anders, Jimmy och jag lyckades få 41 varv. De vältränade monitörerna slog oss precis med 49 varv, medan franmännen precis fick över 20. Vi vann med mest poäng, men en fransman tycker de borde ha vunnit för de vann tre av grenarna och vi bara den sista. Vi fick en flaska vin i pris. Sedan var det dags för dragkamp. Vi var fem stycken i varje lag och laget som vi mötte var några riktiga biffar. De vägde minst 10 kg mer än oss var. Vi lyckades hålla emot ett tag, men fick sen ge oss.

Mina och Jimmys skidorSnowboardåkare...Inte mycket snö utanför backen nere i dalen.Insnöat hus!Jimmy hade nog inte haft något emot att bo här...Parallellslalom. Charly startar Jimmys monitör och lärling.Dennis dricker vatten. Nicklas och Jimmy hejar på.Jimmy, jag och Anders med segervinet!

På torsdagen dök en ny monitör, Thomas, upp. Han var från ESF. Vi övade lite teknik och sen åkte vi offpist. Det var brant och skare. Lite läskigt. Thomas fick hjälpa mig ner på ett ställe. Kul att prova och jag lärde mig mer och mer för varje dag. Vi åt lunch ute i backen. Mysigt! På eftermiddagen övade vi på att svänga när den andra drog i stavarna. Thomas släppte gruppen vid 15, men vi var några som fortsatte att åka till halv fem. Vi var sen på afterski. Därefter gick Jimmy och jag upp till backen för att se alla skidlärarna åka ner för en backe med facklor. Det var fint! Sedan var det ett fint fyrverkeri och en massa ballonger släpptes iväg.

Peter på väg över den frusna bäcken.Gustav och Thomas är redan över.Susanne och StaffanUtsikt över Saint Sorlin.Jimmy, Christian och Andreas kollar på fackeltåget.ESF och UCPA framme

På fredagen var sista dagen med skidgruppen. Den enda dagen som var molnig. Vi övade teknik på förmiddagen och åkte mycket offpist. Ett långt åk ner till Saint Sorlin. Den sista biten gick på Tour de France-vägen. En serpentinväg som var isig. Låren skrek av mjölksyra. Sista biten var härlig lössnö-åkning. På eftermiddagen filmade vi igen. Först när vi gjorde långa carvingsvängar och sen i den svarta puckelpisten. Den här gången vågade jag åka ner, även om det inte gick så fort. Vi avslutade dagen i offpisten med några småhopp. När vi kom tillbaka tittade vi på filmerna och fick tips av Charly och Jeff. Själv känns det som jag har utvecklats väldigt mycket, men jag måste våga lite mer. På kvällen var det disko. Vi var där nere ett tag, men gick och lade oss för att orka åka sista dagen.

Jag med mjölksyra i hela låren.Tour de France-vägen. Susanne, Thomas, Anders, Gustav och Eric.

Jag och Jimmy var uppe i backen och åkte klocka 9. Först på nypistade blåa backar och sen i offpisten med Anders och Gustav. Mina ben kändes sen gårdagens mjölksyra och jag fick stanna och vila efter några pucklar. Det här var den varmaste dagen och solen lyste som vanlig igen. Vi åkte tillbaka vid halv tolv, lämnade in skidor, åt lunch ute, duschade, packade, städade och väntade på bussen i solen.

Jimmy och jag sista dagenSaint SorlinSaint SorlinLunch ute, innan vi åkte hem.

Hemfärden började med en krock med en fransman som ville komma fram snabbt på de smala alpvägarna. Två olyckor till på vägen, som gav lite köer, men annars gick hemresan bra. Vi var framme i Helsingborg, innan två. Tyvärr missade vi precis ett tåg till Malmö, så vi åt på McDonald's innan vi tog tåget och var hemma vid halv fem.

En kanonresa! Kul att lära sig åka skidor bättre! Trevligt folk, soligt, mycket åkning, duktiga monitörer och god mat, men det hade inte varit fel med lite nysnö, glassbuffé och skönare pjäxor!;)

Jag och Jimmy


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0