Chamonix

På nyårsdagen vid tolvtiden åkte vi hemifrån. Själv hade jag bara sovit två timmar och kände mig ganska sliten efter mitt långa nattjobbande. Jag såg bara några minuter av Bröllopsfotografen och Robin Hood, som visades på bussen, innan jag somnade. Vi bäddade om en bit in i Tyskland och vaknade sen upp i Schweiz. Frukost i Gruyere. Några timmar till i bussen på slingriga vägar och vi var framme i Chamonix mitt på söndagen. Vi gick en runda i byn och hämtade ut snowboard och snowboardskor. Sen fick vi tillgång till rummen. Jag och Jimmy fick dela med Emil, Peter, Magnus och bussguiden Johan. På kvällen åt vi middag och sen somnade vi ganska tidigt.

På måndagen var det åkning med grupperna. Själv hade jag valt matrisse (3) och Jimmy hade valt expert (5). Jag fick Jeremy som instruktör. Vi var drygt 10 stycken som begav oss med buss till Le Tour. Det skiljde en del på gruppen. Några hade åkt en vecka och andra 14 år. Själv hade jag åkt fyra veckor tidigare med UCPA. Vi började i den gröna backen. Ganska tråkigt. Jag och några till ville upp i de större backarna, men några i gruppen tyckte nog det var en bra början. Tre åk blev det, innan de flesta åkte upp med kabinen. Vi åkte ett åk i den blåa backen och träffade sen Jimmys grupp, som var en blandning av confirme (4) och expert. Vi skulle åka en och en. Först vanligt och sen switch (med fel ben framåt). Detta för att se om någon behövde flytta upp eller ner. Jag hade inte tränat på det under förmiddagen, men det gick bra och jag blev uppflyttad. Det kändes bra att få vara med i Jimmys grupp, även om jag inte är lika bra som honom. Vi åkte ett åk i en ravin och sen var det lunch. Vi hade med oss matsäck varje dag ut till backen. Matsäcken bestod av baguetter, chips, yoghurt, varm choklad och lite annat. Den var ofta mer eller mindre mosad, eftersom vi åkte med ryggsäck. På eftemiddagen åkte vi mycket offpist med en del läskiga stup och hopp. Det gick betydligt snabbare och jag fick ligga i för att hinna med. Tyvärr hade jag väldigt ont i fötterna under eftermiddagen, men det löste jag med att byta snowboardskor på kvällen. De nya fungerade mycket bättre resten av veckan. På kvällen var både jag och Jimmy väldigt trötta och gick och lade oss tidigt.

JimmyJimmyJag har precis blivit uppflyttad till Philippes grupp

Tisdagen var väldigt snöig och ganska blåsig. Vi gick upp till Brevent en 20-minuters promenad i brant uppförsbacke. Riktigt jobbigt. Vi körde en del övningar i backen. 180 hopp och nose- och tail-press. Vi åkte upp på högsta toppen (2525). På vägen ner höll vi oss mest i pisten, men vi åkte korta svängar offpist. Vi satt inne och åt lunch. På eftermiddagen fortsatte vi att åka och åkte i några branta offpister. När vi kom hem gjorde vi crepes. Själv var jag riktigt trött idag också. Jimmy var på afterski på Chambre 9, medan jag vilade mig. På kvällen efter middagen blev det pubrunda. Jag och Jimmy var på två ställen, innan vi gick hem och lade oss vid 23.30.

Någon är gladChamonixGruppbild!

På onsdagen var det egen åkning. Jag och Jimmy var i Le Tour. Det var soligt igen. Vi åkte först några åk i en röd backe och några släpliftar. Vi träffade sen på Jenny, Stina och Magnus och tog ett åk på skuggsidan. Kallt, tunt snölager och isigt, så där ville jag inte åka mer. Vi tog något åk i en blå backe och sen en transportsträcka till lunchstället. Härligt att sitta i solen och äta mat. På eftermiddagen åkte vi samma röda backe hela tiden tillsammans med Amy och Erica. Mycket småhopp och åkning i ravinen. Riktigt kul!

Lunch i Le TourJimmy, Erica och AmyJag, Jimmy och Erica

På torsdagen åkte vi med gruppen till Argentiere och åkte på Les Grandes Montets. Vi åkte mycket offpist. Vi åkte upp på högsta toppen (3275) och där blåste det så mycket, så man fick hålla hårt i brädan. På vägen ner höll vi oss mest i pisten, men åkte en del offpist. Vi hoppade på en klippa. Själv lyckades jag nästan landa på huvudet, men slog mig inte alls. Idag fick vi äta maten inomhus. På eftermiddagen blev det mycket offpist-åkning. När vi åkte ner till Argentiere för att åka hem, så regnade det och den mesta snön nere i dalen försvann. På eftermiddagen blev det afterski.

Jimmy hopparJimmyJimmy, Amy, Daniel, Nicolai och Jenny i regnet

Sista dagen med gruppen. Vi åkte tillbaka till Les Grandes Montets. Fint väder och underbar offpist. Folk hade trillat av efterhand och på eftermiddagen var vi bara fem stycken i gruppen. Riktigt bra åkning och lunch ute i solen. Mycket hopp och övningar i lössnön på eftermiddagen. Vi åkte även på boxen i funparken. Jag och Jimmy köpte rött vin och godis i present från gruppen till Philippe. Vi hade inviduella samtal. Philippe tyckte att jag hade utvecklats mycket under veckan och hade väldigt bra fysik. Jag skulle öva på att åka med mer böjda knän i backside och åka fortare. Jimmy fick väldigt mycket beröm. Vi fixade Jimmys bräda och gick sen på afterski. På kvällen var det fest för många, men vi tog det lugnt.

JimmyJagJag och JimmyToppen vid liftenGruppen på väg ner mot pisten.Snöig pistmaskinJimmyJenny och Daniel åker offpistJimmy på väg ner...Jimmy framför en glaciär.Nicolai och Philippe

Sista dagen och soligt och fint. Jag och Jimmy gick upp till Brevent. Vi kom precis dit när liften startade. Uppe vid liftarna var snön ganska tunn och det var isigt. Vi åkte upp och tog de första åken i några röda backar. Högt upp var de bra. Nypistade och ett tunt snölager. Resten av förmiddagen åkte vi till högsta toppen och tog de svarta backarna ner. Riktigt bra åkning igen. Vid halv tolv begav vi oss hemåt. Jag gjorde värsta vurpan nere på asfalten i Chamonix, men klarade mig helt från att skada mig. Eftermiddagen var ganska seg. Vi lämnade in utrustning, åt, städade, gick en sväng i byn och väntade på bussen. Vid 17-tiden gick bussen hemåt.

Läskig skylt!Spegling!NypistatJimmy

Hemresan gick bra. Vi kollade på några filmer. Resan från Helsingborg blev jobbigast. Tur att vi inte åkte till Val Thorens, för det var en hel del unga killar som inte riktigt hade mognat än. Vi var hemma vid 15-tiden i Malmö.

En riktigt kanonresa, som alltid med UCPA. Jag vill verkligen tipsa alla som gillar att åka skidor och snowboard att åka med dem. Allt ingår. Riktigt bra instruktörer. Bra utrustning. Trevligt folk. Supergod mat! Vi längtar redan till vecka 4!:)