HBK/HIF - IK Pandora

Härligt väder för fotboll och premiär på Knutsvallen. Planen var grön och fin på kanterna, men ganska ojämn på mitten. Pandora mötte vi i serien förra året och vann båda mötena. Det första med stora siffror, men båda matcherna var ganska jämna spelmässigt. Vi ställde upp med Sandra H - Emma, Elle, Jessica N, Maggie - Olinda, Maria, Matilda, Linnea - Caroline, jag. På bänken hade vi Sandra M, Lindita, Alice och Julle. Mikael var tillbaka och har tagit bilderna.
 
Vi börjar matchen i lite motvind och sätter direkt press på Pandora. Direkt kommer en chans och sen får vi en frispark i bra läge. Emma lägger frisparken och får bra träff. Det ser ut som målvakten ska ta bollen, men skottet är så hårt att hon inte orkar få bort bollen trots att hon får båda händerna på bollen. 1-0 och en skön start. Vi fortsätter att jobba på och det känns som det kommer komma fler mål snart. Linnea och Olinda är bra med på kanterna och Carro sliter uppe i anfallet. Plötsligt kommer en riktig kalldusch. Vi tappar bollen på mitten och deras mittfältare driver uppåt i banan. Ingen går på henne och hon kan ostört skjuta precis utanför straffområdet. Skottet går mot bortre stolpen. Det ser ut som Sandra ska nå bollen, men tyvärr går den in och det står 1-1. Vi blir nu stressade i vårt spel och Pandora har mycket boll. Deras anfallare skapar en del besvär för vår backlinje och den får jobba hårt för att få undan bollarna. Det blir många bollar som bara rensas undan, så Pandora får press på oss direkt igen. Pandora skapar inte så många chanser, men har en hörna och några frisparkar som blir farliga. Vi känns betydligt vassare när vi väl kommer upp. Jag har den bästa chansen, när Carro frispelar mig. Jag rundar målvakten, men kommer tyvärr ur vinkel och deras försvar hinner upp och kan täcka bollen från att gå in. Jessica har några långa frisparkar och inkast, men blir avblåst för att hon utför dem "felaktigt". I mitten av halvleken rinner deras duktiga anfaller igenom och fri med Sandra sätter hon 1-2. Vi jobbar sen som ett lag och även om allt i spelet inte fungerar, så kämpar vi för varandra. Med tio minuter kvar av halvleken får vi en frispark uppe vid Pandoras bänk. Emma lägger in den fint framför mål. Linnea är uppe och försöker nicka bollen förbi målvakten. Hon missar bollen, men det gör även deras målvakt och back. Jag dyker upp bakom och kan med en hög spark få in kvitteringen. Skönt! Resten av halvleken spelar vi upp oss lite och det känns som vi ska kunna vinna det här.
 
 
I andra halvlek är mycket av spelet på Pandoras planhalva. De försöker rensa, men vi trycker hela tiden tillbaka dem. Trots vårt stora bollinnehav har vi svårt att skapa bra chanser. Pandora har knappt någonting, men mitt i vår press så kommer ett baklängesmål. Det är på en fast situation och i röran framför målet, så får vi inte undan bollen. Det blir flipperspel och till slut kan de få in 2-3. Vi kommer snabbt tillbaka. Maria spelar bollen till mig och jag skarvar vidare till Carro. Carro tar sig in i straffområdet och hennes skott sitter vid stolproten och går i mål. Pandora som under hela matchen har spelat ganska tufft, får nu en varning i en situation. Domaren fick under hela matchen blåsa väldigt många frisparkar åt båda håll, men jag tror vi fick flest med oss. Vi fortsätter att jobba för att skapa chanser. Det blir Maria, som med en väldigt kylig lobb med vänstern, sätter 4-3 i mitten av halvleken. Vi skapar fler chanser för att avgöra matchen. Jessica har flera långa inkast. Linnea kastar ett snabbt inkast till mig, som kommer fri med målvakten, men jag får aldrig träff på bollen. Olinda får bra träff på en boll som kommer snett inåt bakåt, men målvakten räddar. Lindita gör ett snabbt, men väldigt bra inhopp och är väldigt nära att göra mål på ett inlägg. Emma har ett långskott som nästan går över målvakten. Carro är nära att hinna upp en boll, men målvakten hinner precis ut. Carro är sen väldigt nära att frispela mig, men även nu når målvakten bollen först. Precis i slutet har Pandora en jättechans att kvittera, men vi reder upp det. Istället avgör vi i nästa anfall. Carro slår ett inlägg till mig. Jag har tid att ta emot bollen och kan slå den under målvakten till 5-3.
 
 
Vi gör inte en av våra bästa matcher, men väldigt starkt att komma igen två gånger. Nu är vi serieledare och den positionen vill vi gärna behålla. Bra kämparinsats av alla! Nästa match är på fredag borta mot Janstorp!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0