Branäs!

Vi började resan mot Branäs vid halv fyra. Malva hade varit väldigt förväntansfull, så hon och jag kom i säng väldigt sent. Kanske elva. Körningen gick väldigt bra! Vi stannade till för en paus och en tankning och var frammme strax efter 11. Vi hade egentligen incheckning klockan 14, men efter att ha hämtat ut liftkort så kollade vi upp om lägenheten var klar. Den skulle strax vara det. Vi fick nyckelkorten, men skulle inte gå in innan vi fick ett sms. Jimmy missuppfattade det hela och gick in vid 12-tiden. Vi fick aldrig ett sms, så kanske var klart direkt. Vi packade snabbt in, åt lite och bytte om för skidåkning. Vi övertygade barnen att ta några åk i barnbackarna först och det var nog bra. Sedan begav vi oss upp i gondolen och tog några åk i blå backar. Vi fick påminna Vide att svänga och bromsa, annars körde han helst bara rakt ner, men han kunde bromsa när vi väl sa till honom. På hemvägen var backarna ganska isiga och uppåkta, så Vide blev lite rädd. Vi fick hjälpa honom ner på något ställe. Vi åt sedan mat och lade oss tidigt.
 
 
 
På måndagen var det nyårsafton och dags för skidskola. På förmiddagen tog vi några åk, innan vi gick in för att äta lunch. När vi väl skulle ut var inte Vide alls sugen på skidskola, för han hade fastnat med plattan. Jag tog med mig Malva upp i gondolen, eftersom hennes skidskola började uppe på toppen. Vide och Jimmy hade blivit fem minuter sena. Jag och Jimmy passade på att ta några åk under tiden. Skidskolan hade gått bra för båda barnen. Efter skidskolan så träffade vi Lina och Ellen. Malva som pratat mycket om Klara, blev väldigt glad över att ha någon att åka med. Hon hängde på Ellen i flera åk och blev sen ledsen att vi inte hade med oss tomtebloss. Vi åkte hem och åt mat. Chokladpudding till efterrätt. Riktigt lyxig nyårsmat!;) Vide somnade vid 18-tiden. Vi andra höll ut lite till. Jag och Malva var ute ganska länge vid 20-21. Malva åkte jättemycket pulka och vi tittade på några rakteter. Vi somnade strax före 22, så första gången på väldigt länge vi inte skålar in nyår.
 
 
 
Det var ganska lugnt på nyårsdagen och inte så många ute i backarna direkt på förmiddagen. De hade varnat för storm. Jimmy och Malva tog gondelen upp till skidskolan efter lunch och jag och Vide hade följe till hans skidskola. Jag tog sedan gondolen upp och vi tog några åk. Lite senare hade gondolen stannat, så Jimmy fick åka ner och hämta Vide. Malva körde Björnbusecupen uppe på berget och Jimmy och Vide kom upp strax efter den hade slutat. De hade fått åka upp via tre liftar och det var mycket kö. Malva åkte med Ellen igen. Vi åkte sedan hem och barnen körde snowracer på kvällen. Det blåste mycket, men vi bodde på rätt sida av berget. Kvällen avslutades med minidisco. Dansstopp, limbo, björnbusedansen och danspjätt. Vide var modig och ställde sig på scenen för att visa upp björnbusedansen, fast han inte kunde den, men han körde som de andra. Kvällen slutade med tårar, för Vide som hatar pjätt. Han var snabbt framme för att ta och lyckades få göra det sista rundan. De andra satt han hos mig. Han sprang snabbt och pjättade Malva, men sedan kom han gråtandes till mig. Någon hade pjättat honom fast han tog. Vilken katastrof... 
 
 
På onsdagen såg man lite skador av stormen uppe på berget. Skidskoleskyltarna i metall hade brutits av på mitten. Det blåste inte så mycket och det blev en härlig dag. Avslutning på skidskolan efter lunch och barnen var nöjda. Det blev längre åkning på kvällen.
 
 
På torsdagen åkte vi tillsammans hela dagen. Barnen blir snabbare och snabbare och åker helst vid sidan av backen. Vide åkte gärna i Nintendobanan, men den hade lite för lite snö för att mina skidor skulle gilla den.
 
 
 
På fredagen blev det mycket åkning igen. Jimmy och barnen var på afterski och jag passade på att ta några härliga åk från toppen. På kvällen beställde vi pizza. Ganska små, men goda
 
 
Lördagen var sista dagen och vi passade på att åka mycket. Det var nollgradigt och ganska blött uppe på toppen. Lite kallare i dalen. Skön snö att åka på! Barnen åkte Björnbusecupen igen. Jag och Malva avslutade med flera åk och jag fick åka snabbt för att hänga med henne. På kvällen packade vi och tittade på Kopps.
 
Vi steg upp vid halv sex på söndagen. Vi packade ut det sista i bilen och städade. Vi körde vid halv sju. Hemvägen kändes mycket längre och barnen blev lite rastlösa i bilen. Vi avslutade med middag på Ikea. En riktigt härlig skidresa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0