Turkiet

På söndagskvällen åkte vi ut till Sturup för att åka till Turkiet. Planet var 1,5 timme sent, så barnen hann leka mycket i lekhörnan. Vi höll sedan inte på att komma igenom passkontrollen, då passkontrollanten tyckte Vide inte var lik sig. Han var bara 9 månader på kortet, så jag förstår henne. Vi lovade att fixa nytt. Vide somnade sedan när vi väntade och sov hela vägen till Turkiet. Vid tretiden landade vi i Antalya. Det tog en stund innan bussen gick till hotellet och vi var framme vid halv sex.

Vi gick upp till vårt rum och försökte sova en stund, men Malva och Vide var pigga och inte alls sugna på att vila. Vid halv tio var vi nere och fixade AC, Internet och frukost för hela veckan. Efter det åt vi frukost. Engelsk. Jag och Jimmy åt med god aptit, men barnen tyckte det var sådär. Sedan blev det poolbad i flera timmar. På eftermiddagen gick jag och barnen ner till stranden. 1,5 km med glasstopp tog 30 min. Sedan var det härligt att bada. Vi gick sedan hem i värmen och svalkade oss i poolen på hotellet. Vi gick ut tidigt för att äta middag, men Vide hann somna vid bordet och Malva åt bara en liten pizzabit. Vi gick hem och lade oss tidigt.

På tisdagen provade vi turkisk frukost och den gillade barnen bättre. Det blev bad i poolen och på eftermiddagen i havet. Nu lyxade vi till det och tog taxi ner. Jimmy var hos frisören och barnen tyckte han såg lite läskig ut. På kvällen var vi på marknad. Vide fick en Mbappé-tröja och shorts, Jimmy två par shorts och jag en plånbok. Malva ville så gärna ha ett par skor, men de var på gränsen till för små, så jag tyckte det fick vänta. Det gillade inte hon. På kvällen åt vi kycklingkebab och kycklingspett. De glömde Malvas mat, så det blev lite väntetid.

På onsdagen kom frukosten väldigt sent. Vi fick snabbt trycka i oss lite mat, medan bussen stod och väntade. Vi skulle ut på havet med en piratbåt. Det blev flera badstopp och underhållning på båten. Barnen gillade skumdiskot. Själv tyckte jag doppen var härligast. Vide vågade först inte hoppa i havet, eftersom han tyckte det var djupt. Men när han väl gjorde det, så badade han på varje stopp och älskade det. Det bjöds på lunch på båten. Enda nackdelen var att musiken var lite för hög. När vi kom tillbaka till hotellet badade vi lite i poolen, innan det var dags för grillkväll. Det blev senare än vi var vana att äta, så vi var hungriga allihopa. Det blev en trevlig kväll med god grillad mat och turkisk dans. Jimmy och Malva var uppe och dansade, men jag och Vide tittade bara på.

På torsdagen vaknade Vide och kräktes flera gånger på morgonen. Han sa att han kände sig bättre, men sen började han må dåligt när vi skulle äta frukost igen. Vi gick upp på rummet och han kräktes igen. Sedan fick han ligga och vila. Jag och Malva badade lite i vår pool och tog sedan bussen till Havana beach club. Det blev en mysig tjejdag vid havet och poolen. Inte så mycket folk, så lugnt.När vi kom tillbaka var killarna nere vid poolen. Vide mådde bättre, men såg lite trött ut. Vi gick ut på kvällen åt, men Vide rörde knappt maten.

På fredagen hade vi bokat rafting en bit bort upp i bergen. Jag sov oroligt och undrade hur det var med Vide. På morgonen sa han att han mådde bra, så vi satsade på att åka iväg hela familjen. Vi hade beställt frukostpaket, men det visade sig bli en porslinstallrik med pommes, gurka och tomat med en kycklingbaguette. Vi tänkte packa om maten och inte ta med tallrikarna, men då kom bussen. De trodde bara vi var två eftersom barnen var gratis. Maten fick vi inte äta på bussen och tjejen framför oss gnällde att maten luktade. Bussen var som en bastu där vi satt trångt långt bak. Jag och Vide åt en del mat, så att vi fick i oss något. Trots 1,5 timme på buss i bastuvärme, så mådde Vide bra. Skönt! Det var riktigt skönt att komma av uppe vid floden. Vi hade genomgång och åkte till starten.Vi började med att vada/simma i det iskalla vattnet. Vide grät i kylan och till och med Malva såg inte ut att gilla det. Efter det bar männen ner båtarna till vattnet och i båten var alla nöjda igen. Vi paddlade på iblan lite strömt och vågor, men ingen fara att trilla i. Vi tog några svalkande dopp längs vägen, men det var lite varmare än vid starten. Vi åt lunch och fortsatte en stund sedan. Vi var framme vid 16-tiden och då kunde man byta om, köpa kort och vi fick se en kort film. Hemvägen blev lite skönare, men fortfarande väldigt varmt. Vi var hemma först halv åtta. Vi duschade och gick ut och åt. Sedan somnade vi gott! En härlig upplevelse!

På lördagen badade vi först i poolen och tog sedan bussen till Havana Beach Club. Jimmy och Vide var också med. Vi badade i poolen och havet. Det var mer folk och aktivitet och lite för hög musik. De hällde kolsyreis i poolen, så det bubblade och rök. Häftigt! Det kom också ett gäng brasilianska dansare och underhöll. Väldigt duktiga och svetten rann på dem i värmen. Vide och Jimmy åkte hem vid 15, men jag och Malva stannade kvar till 17 och passade på att ta sista doppet i havet. Innan maten gick Malva, jag och Vide på skojakt. Det var varmt och svettigt, men till slut hittade vi en skoaffär och Malva två par fina skor. Tyvärr fanns de rosa inte i rätt storlek, så det blev ett par vita med glitter. Hon var nöjd ändå! Ganska trötta blev det grillad mat på kvällen med massa frukt till efterrätt.

Sista dagen var jag och Vide tidigt i poolen. Efter frukost badade vi allihop. Vide har varit väldigt duktig på att träna simning mellan all lek. Han har blivit mycket bättre på ryggsimmet och kan tekniken med bröstsim helt under vattnet. Han kan även andas med lite hjälp av ett extra armtag ibland. Så mycket bad det har blivit under semestern. Jag och barnen älskar det! Jimmy längtar mer till snön... Vi blev hämtade av bussen vid 13-tiden och var sedan hemma vid halv åtta.