Skidsemester i Tandådalen!

Vi startade resan strax före midnatt på nyårsdagen. Barnen var som vanligt spända och hade svårt att sova. Körningen gick super. Vi bytte förare några gånger, tankade, gick på toa och åt frukost. Vi var framme halv tio och gick då och hämtade skidor. Alla var laddade för åkning. Linnea ville direkt sätta på sig sina. Vi träffade Ida, Malvas klasskompis, som hade åkt klart och skulle hem. Malva bytte efter en stund till snowboard. Vi fick stugan strax före 14 och började packa in mat, kläder och annat. Vi hann sedan med några åk till och Vide bytte även han till snowboard. Vi åt köttfärssås med spaghetti på kvällen. Sedan somnade vi ganska tidigt, då körningen tar på en.

På måndagen tog vi bussen till Hundfjället klockan 8.40. Det fortsatte vi med resten av veckan. Vide hade snowboardskola 9.00. Jag, Linnea och Malva tog liften upp till trollskogen och åkte en runda ner i den varje dag. Trollet bajsa var det roligaste, men även att åka över bron och ringa i klockan. 9.45 åkte vi med Valle de flesta dagarna. Vi fikade och värmde oss vid tio. Vide slutade 10.15 och Malva började sin 10.30. Malva träffade en kompis i sin grupp, som hon åkte med senare under veckan. Jag och Linnea var på Valle show de flesta dagarna vid 11. Ibland kom Vide dit. Som Valle förgyller skidresan för de små. Vi tog sedan bussen hem till lunch. Senare under veckan började vi ta transportliften. Linnea sov middag och vi tittade lite på skidåkning. På eftermiddagarna tog vi åk i Tandådalen. Nästan alla dagar åkte även Linnea efter att hon hade sovit. På kvällarna blev det middag, tv-tittande, målande och legobygg. En kväll grillade vi ute. Så mysigt! De flesta dagarna somnade vi ganska tidigt. Linnea var vår lilla skistar och gillade att sjunga Valles låt Skistar!

På fredagen bytte båda tillbaka till skidor och ville ha twintip. Båda hade blivit mycket bättre på snowboard. Vide är lite mer galen på skidorna, så han åker lite fortare. På lördagen hade Malva snowboard igen och vi tog några åk i svarta backar och på hopp. På kvällen bytte Malva och Vide till längdskidor och vi körde Kalvenrunt. Malva var trött och ville tidigt vända, men Vide hade bestämt sig att vi skulle åka hela varvet på 11 km. Själv hade jag glömt fickgodis, men när Malva som mest ville vända, så halade Vide fram en stor kexchoklad ur fickan. Riktigt härlig åkning. Tyvärr blev det enda gången. Hade gärna velat åka varje dag, men jag kände mig för trött på kvällarna. På söndagen kom Malena, Tova och Tage upp och vi bjöd på lasagne på kvällen.

Andra veckan började med skidskola för Linnea vid 9.00, men den här gången i Tandådalen. Det blev ofta stressigt att hinna dit. Det var Linnea, två tjejer och en kille. Killen var aldrig med för han ville inte och ville inte ha lila väst. Linnea var minst, men hängde på bra. Första dagen kunde jag gå ifrån och åka några åk med Malva. Vide skulle gå på skidskola på eftermiddagen och hade så sett fram emot den. Tyvärr blev den inställd på grund av corona. Även flera liftar var stängda, men inte så att det påverkade åkningen. Vi åt middag hos Malena på kvällen. På tisdagen var Linnea mammig och jag fick vara med på skidskolan hela tiden och hjälpa henne i knappliften. Hon är duktig på att åka, men kan inte hoppa av liften. På kvällen var det kyckling med ris och curry hos oss.

På onsdagen hade Linnea en ny skidskollärare och hon var lika mammig. Planen var sedan att jag, Malena och barnen skulle åka och bada, men Tage hade kräkt så Jimmy fick följa med istället. Linnea lyckades aldrig somna innan, så jag Vide och hon tog bussen dit vid ett. Det var full fart på badet i tre timmar och sedan somnade Linnea som en stock på bussen hem. Tungt att sedan bära hem henne till lägenheten. Malena kom ner till oss den dagen och vi åt lax. Så gott!

På torsdagen var också Linneas skidskola stängd. Alla Valleaktiviteter var också pausade, men vi lyckades träffa Valle några gånger ändå. Jag och Jimmy hann ta några åk tillsammans några dagar då Malva eller Vide passade Linnea. Det är första gången på länge. På kvällen grillade vi korv igen. Den här gången var Tova och Tage med, men Malena hade börjat känna sig dålig med feber, så hon var hemma.

På fredagen tog jag, Malva och Linnea bussen till Lindvallen igen. Först hämtade vi ute lite pengar på badet, som de hade tagit betalt för för mycket. Sedan skulle vi upp till Liv på Gustavsbacken. Det blev en mindre rolig historia i isiga och blåsigt backar där sittliftarna inte gick. Jag var helt svettig när vi kom fram och Linnea grät och ville hem i motvinden. Vi träffade Liv och beställde lite fika. Vi tog oss sedan ner i en isig skicross bana. Själv var jag nästan rädd för första gången när jag åkte med Linnea och knappt kunde bromsa, men hon var nöjd. Inte så kul för Malva heller med brädan. Det var bättre backar i Tandådalen och där gick också sittliften.

På lördagen blev det sista dagen i backen. Hundfjället, Valle och Trollskogen på förmiddagen och grymma åk med de stora barnen på eftermiddagen. De är totalt orädda i backarna och på hoppen. Vi började sedan packa, bära ut i bilen och städa. Vid 23 var vi klara.

Vid sextiden på söndag morgon började vi köra hemåt. Även hemresan gick smidigt, men den känns alltid längre. Vi hade frukoststopp, lunchstopp på McDonald's med lite lek och ett tankstopp. Barnen är grymma på att åka bil. En riktigt toppen skidresa och mest imponerad är jag över vår tvååring som ville åka skidor varje dag! Hon har blivit duktig med pottan också, så det dröjer inte länge innan hon är blöjfri på dagen.